[cstex] Problém s mezerou za ť a ď s různými fonty (URW Utopia a URW Garmond)

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sun Aug 19 19:34:32 CEST 2007

2007/8/19, Frederick Rooks <fredrooks at gmail.com>:
> Dobrý den,
>
> potýkám se se sazbou ť a ď. (jako
> http://usenet.jyxo.cz/cz.comp.cstex/0605/mezera-navic-za-pismenem-s-hackem.html).
> Za ť a za ď je mezera, jakoby měly ty fonty špatnou metriku. Používám
> pdflatex v Texlive 2005 z repozitářů Ubuntu 7.04, balíček pana Wagnera
> (http://icebearsoft.euweb.cz/tex/csh_babel.php) a fonty Adobe Utopia z
> CTAN.  Totéž dělá URW Garamond, Palatino, Times a další. S Computer
> Modern problém není. Znamená to, že všechny tyto fonty mají špatnou
> metriku, a měla by se žádat náprava? Nebo je chyba u mě? Omluvte je-li

Znaky ť a ď skutečně mají v mnoha fontech špatnou metriku. Totéž platí
pro slovenské ľ. Problém je v tom, že tyto fonty nevytvořili ano
netestovali Češi a Slováci, kteří by si toho jistě všimli. Computer
Modern určitě české znaky nemají, jsou buď v CS-fontech, které jsou z
nich odvozeny, nebo v Latin Modern. V loňském roce prošly Latin Modern
důkladným testováním a akcenty byly upraveny tak, aby vyhovovaly i
českým a slovenským typografickým zvyklostem. Jsou dostupné v Type 1 i
OpenType. V TeX Live 2005 jeětě nebyly, ale najdete je v TeX Live 2007
i na CTAN.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/