[cstex] OT: Re: ConTeXt a plainovska makra a aplikace II.

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Wed Apr 25 04:41:49 CEST 2007

Dobry den.
> Prozatim sice nejsem zainteresovany clovek, ale skupina ma vyhodu v
> tom, ze se archivuje a je (alespon doufam) prohledavatelna i pres
> google, takze v budoucnu by tyto maily mohly nekomu pomoci.

Souhlasim s panem Wagnerem  a primlouvam se za to, aby se i veci, ktere
na prvni pohled vypadaji, ze nemuseji skoro nikoho zajimat prosly
konferenci ... Byt napr. s poznamkou OT v subjectu ... Jsem uz jsem v
konferenci docela dlouho a najednou mi pripada, ze se po nekolika letech
dostavam (prostrednictvim googla) k mailum z konference, ktere mne driv
vubec nezajimaly a nepripadaly mi dulezite ci prinosne (pricemz zajimavy
a prinosny nemusi byt jen zaver = reseni problemu, ale i samotna diskuze
k nemu ...)
> Myslel jsem, ze pribeh o tom, ze jeden clovek ma problem (a naprosto
> nelogicky chce me plainovske makro pouzit v makrooblude zvane ConTeXt),

Trochu bych oponoval!!! ...Co je na mem veskrze pragmatickem pristupu
nelogicke ... ???

Kdyby ConTeXt umel to, co umi Vase aplikace, tak bych se tu aplikaci
nesnazil  pouzit a vyuzil bych prostredku ConTeXtu
(BTW: ze to ConTeXt neumi se spis jen domnivam, protoze jsem dlouho na
internetu hledal a nic srovnatelneho nenasel - resp. nasel spis neco, co
je jen velmi slabym odvarem Vaseho makra, ale o tom uz jsem psal v teto
konfere).

Mozna spis vase konstatovani o nelogickem pouziti makra v makrooblude
ConTeXt melo byt nahrazeno otazkou, PROC pouzivam vase makro v ConTeXtu
a ne v Plainu, kdyz je makro primarne napsano pro plain? Napada me
odpoved asi blbym prirovnanim: Proc bych nemohl kola uplne noveho
Mercedesu nafoukat hustilkou, kterou jsem predtim spokojene pouzival
deset let ve Skodovce (a kdyz ma Mercedes pumpicku, ktera mi moc
nevyhovuje :-) )?
Tim chci jen naznacit, ze pro mne neni duvod pouzivat stare nastroje v
novem SW, notabene kdyz obdobne nastroje novy SW nenabizi....

Poslednich  cca  5let jsem  vsechny veci delal v plainu  (ke konci v
pdfplainu). Naprostou vetsinu rozsahlych davkovych veci prave pomoci
aplikace pana Olsaka - hlavne z toho duvodu, ze vsichni lidi, kteri mne
ve skole "zasobuji praci" delaji s Excelem ... ja hodne na internetu s
MySQL a z obou veci je naprosto jednoduche dostat CSV format. Rozsahle
tabulky a databazove udaje je potreba rozumne a kvalitne zpracovat (vse
je vetsinou typu Mailmerge ..) Na to se TeX (mj. se scancsv) idealne
hodi.. Nachystat vetsinu veci v plainu ale neni elementarni zalezitost,
zacatecnici by mohli o tom dlouze povidat. Spousta veci vyzaduje mj.
pozicovani, vkladani obrazku (loga), vodoznaky atd atd. Uz jsem to mel
vse docela dobre v Plainu rozchozene, nicmene v okamziku, kdy jsem
poprve narazil na ConTeXt jsem zjistil, ze veci, ktere v plainu delam
hodinu i vice,  mam v ConTeXtu po prolistovani manualu za deset minut

Veci jako je sloupcova sazba, vkladani obrazku, pouzivani  fontu,
nastavovani layoutu stranky, otaceni stranky atd atd.. je pro bezneho
plainistu - zacatecnika - velky problem  - v ConTeXtu  se mi to ovsem
jevi jako malickost... Veci, ktere mi ConTeXt jednoduse nenabizi (a toho
z vyse uvedeneho moc neni) se daji jednoduse dopsat a doplnit pomoci
plainovskych maker a ConTeXt to klidne schrousta a vubec neprotestuje -
to mi vyhovuje....

Uz jsem to psal panu Olsakovi - pro mne je makroobluda ConTeX z vyse
uvedenych duvodu naprosto uzasny tvor...
Myslim, ze ConTeX je v tomto pripade velkym krokem vstric k beznemu
uzivateli a dovoluje mu s minimem teoretickych znalosti maximalizovat
jeho vysledek. ConTeXt je prave to, co muze pomoci rozsirit rady
TeXovych uzivatelu - jeho uzivani je jednodussi nez v plainu ci LaTeXu a
vysledky stoji za to (byt je pomalejsi kompilace, neni uplne dokonala
dokumentace atd ....) ...

A vite se co mi paradoxne a mozna pro pana Olsaka nelogicky na ConTeXtu
nejvic libi?? Ze vsechny mnou pouzivane a vytvorene bezne plainovske
veci v nem funguji (zatim az na problem reseny v konferenci). Zatim jsem
v beznych makrech atd. nenarazil na problem - nicmene nepouzivam ConTeXt
zatim nijak dlouho.

Nevim sice, jak se na takove "przneni" ConTeXtu (tj.plainovskym
programovanim a michamim plainovskych konstrukci do konstrukci ConTeXtu)
koukaji ConTeXtovi puriste, ale ja jsem zastancem nazoru, ze ucel sveti
prostredky... :-) ... A pak se koneckoncu postupne se daji stare dobre
plainovske veci modifikovat. Nastesti ConTeXt vychazi z plainu a je
tolerantni k   plainovskym vecem...

> jiny clovek za nej vytvori podrobny log, dalsi clovek ten log precte, ale
> nemuze experimentovat, tj. pouze navrhuje, co by se dalo vyzkouset,
> pritom se mu pri pretahovani casti logu do mailoveho klienta tento utrhne
> z retezu, sotvaze zavetri znak ^^X, ...

Dekuji vsem, kdo je ochoten se tim zabyvat - je to uzasne a moc si toho
vazim ...

> tak ze toto mozna plno lidi nezajima. Zajima je az vysledek, kde je chyba.
> Ten vysledek, predpokladam, do konference pujde. Pokud se k nemu dobereme
> pres veskere prekazky zpusobene tim, ze kazdy udela jen cast k reseni
> problemu a znak ^^X ciha v zaloze a kdy muze, tehdy uskodi.
>
> Zdravim
>
> Petr Olsak

Pokusim se tim nejak prokousavat - s catcodes jsem zatim nepracoval. V
tomto ohledu mne mrzi, ze byt jsem tuhle zalezitost rozpoutal, stavam se
tak trochu stejne jako ostatni prihlizecem diskuze (ktera mne ale velmi
zajima nejen proto, ze se snazi resit muj problem, ale hlavne resi a
odhaluje pripadne nekompatibility a veci, se ktery mi se lide
prechazejici z plainu na ConTeXt mohou v budoucnu setkat), totiz diskuze
o catcodes atd. zatim prekracuje ramec toho s cim jsem kdy pracoval a
cemu aspon ramcove rozumim.
Prisel jsem jeste na jednu vec, nejak to zkusim sesumirovat, prokousat
se texty tech, kdo na mail reagovali a pak to s nimi soukrome
prokonzultovat...Zatim mi to pripada, ze to muze byt vseobecnejsi
problem, coz by nekomu mohlo v budoucnu pomoci ..

Vsechny zdravim a omlouvam se za OT.

Jarda Hajtmar