[cstex] Ceske uvozovky v UTF8

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Apr 20 15:08:09 CEST 2007

20.4.07, Jan Kasprzak <kas at fi.muni.cz>:
> [...]
> oteviraci treba
>
> U+201E DOUBLE LOW-9 QUOTATION MARK
>         http://www.fileformat.info/info/unicode/char/201E/index.htm
>
> ale ktere jako uzaviraci? Opticky vypada podobne
>
> U+201C LEFT DOUBLE QUOTATION MARK
>         http://www.fileformat.info/info/unicode/char/201C/index.htm
>
> ale ten je v Unicode oznaceny jako oteviraci a pojmenovany "LEFT"
> (coz muze pak delat problem, pokud treba textovy editor chce parovat
> odpovidajici uvozovky a podobne). Nehlede na to ze ve fontech nejspis
> bude mit kerning odpovidajici tomu, ze ma byt prilepeny k textu

Vypada to, ze v UNICODE nic lepsiho neni. Textovy editor, ktery chce
parovat typograficky spravne uvozovky, pak musi mit vyssi inteligenci,
musi odnekud ziskat jazyk textu a pracovat podle nejakych vlastnich
tabulek. Spravny kerning je resitelny. V anglickych textech bude:

<mezera><U+201C><Text>

V  ceskych textech bude

<text><U+201C><mezera>

Principialne s tim tedy problem neni, ale to, ze font obsahuje znaky
potrebne pro sazbu cestiny a slovenstiny, jeste neznamena, ze je
udelan typograficky dobre.

Mimochodem, trochu jsem se hadal s unicodovymi experty, zejmena ohedne
pouzivani mezer okolo znaku danda v indickych pismech, a v podstate mi
rekli, ze se od textovych editoru a programu pro sazbu ocekava vysoky
stupen vlastni inteligence, napriklad ze musi sam rozeznat, ktere
mezery maji byt neroztazitelne a nezlomitelne. To je mnohem narocnejsi
uloha nez parovani uvozovek.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/