Odsazeni odstavcu

Milan Vancura milan at ucw.cz
Mon Sep 11 16:58:23 CEST 2006

> Omlouvám se poněkud neplodný příspěvek, ale jediný (typo)grafický důvod pro
> použití odsazení prvního odstavce je snad nějakým způsobem výrazně (linkou,
> soustavou linek, rámečkem, atp) řešené záhlaví kapitol, a to ještě v případě,
> kdy je text bezprostředně navazující na toto záhlaví, nebo výrazný, doleva
> zarovnaný název oddílu, pokud text navazuje bezprostředně za ním.
>
> Jiný důvod mě nenapadá...

Problem je ten, ze se puvodni tazatel neptal PROC to delat nebo nedelat, ale
JAK to udelat. Tudiz dostal spoustu moudrych odpovedi na neco, na co se vubec
neptal. Krom tech dvou odpovedi k tematu (odkazujici na prislusny styl)

Spis to vypada, jak strasne slozite je v LaTeXu vyrobit vlastni vzhled clanku,
knihy... Asi jako kazdy pozna TeX podle CM/CS fontu (misto kvality typograficke
upravy), tak LaTeX se pozna podle tech unifikovanych prostredi article apod.
coz vytvari presne opacny dojem z TeXu nebo LaTeXu, nez by melo - misto velmi
dobreho programu se spoustou moznosti program, ktery poradne umi pracovat jen s
jednou sadou fontu a produkuje porad stejne vypadajici dokumenty.

Ja samozrejme vim, ze to tak NEMUSI BYT (delam s TeXem s prestavkami asi
dvanact let), ale kdo pochopi, ze mi nejde o to vyvolat flame, a zkusi se
podivat nezaujate na to, co jsem tu ted napsal, nemate take ten pocit, ze si
tim strasne ublizujeme?

Ja uz jsem se setkal u hodne "nezavislych" lidi s timto dojmem. A LaTeX k tomu
obrovsky prispiva. Ne proto, ze by byl tak spatny, ale protoze typograficke
upravy si lide vsimnou snaz nez fontu...

No nic, to byl jen namet k zamysleni. On to ostatne je pretrvavajici problem a
ne vlastnost TeXu (napr. u matematickych knih vydanych v Cechach: pred
pocitacovou dobou byly jen dva fonty na jejich sazbu, pro kazdou dobu typicky
jiny. Starsi sirsi, myslim nejaky Modern, a mladsi na bazi Times, takzvany
ctyrradkovy system - pokud se nepletu). Ale u TeXu me to mrzi :-(

Jenom doufam, ze dostanu odpovedi na to, na co se ptam (tj. jestli se take
setkavate s tim, ze to na netexovsky lid dela takovy spatny dojem o TeXu) a ne
na to, na co jsem se neptal (tj. ze TeX toho umi vic - to vim take)

Pekny den,

Milan Vancura