Odkaz na literaturu [1-3]

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Mon Sep 4 09:16:42 CEST 2006

Dobrý den,
citace a odkazy v textu řeší norma ČSN ISO 690 (elektronické zdroje pak
ČSN ISO 690-2), asi je nejlepší nahlédnout přímo do ní. Co je podle této
normy nepřípustné, jsou hranaté závorky, přepište si je na kulaté v
pomocném příkazu \@cite, který si zkopírujete do svého stylu. Jinak se
domnívám, že odkazy v kulatých závorkách s číslem jsou v práci dost
nepřehledné, všem studentům, kolegům a sobě doporučuji psát odkazy nikoliv
ve stylu:

"Jak uvádí (1), (2), (3)..."

ale ve stylu

"Jak uvádí Zajíček (2002), Vorel (2001) a Kos (1998), je situace poněkud
nejasná."

Nebo

"V několika zdrojích (Zajíček, 2002; Vorel 2001; Kos 1998) se objevuje
nástin řešení, kde..."

nebo daleko nejlépe:

"V několika zdrojích (Zajíček, 2002, s.~213; Vorel 2001, s.~24; Kos 1998,
s.~188 an.) se objevuje nástin řešení, kde..."

V případě odkazů na citace pomocí tzv. primární odpovědnosti a roku (tj.
jména autora nebo vydávající instituce, když autor není uveden) se seznam
citací pak řadí podle abecedy podle této primární odpovědnosti.

Norma ČSN ISO 690 umožňuje celkem tři druhy odkazů -- kulaté závorky,
čísla v exponentu a tu třetí zmiňovanou variantu. Jednoznačně ta třetí
varianta je nejčtivější. Když je ve větě "jak uvádí (1--3)...", nezbývá
čtenáři, než listovat kamsi do seznamu literatury a vyhledávat, co to tak
asi to 1--3 znamená. V uvedeném příkladu čtenář hned vidí, odkud vítr
vane...

To jen tak na okraj mé osobní stanovisko...

Zdravím
J. Rybička.