mezera navic za pismenem s hackem

Petr Olsak petr at olsak.net
Thu May 18 10:08:33 CEST 2006

On Wed, 17 May 2006 babriel at seznam.cz wrote:

> dobry den, kdyz napriklad napisu sitova, kde t je s hackem, tak me pri
> prekladu tex vytvori sit ova, proste je navic mezera za t s hackem.
>
> nevi nekdo jak se toho da zbavit ?
>
> zkousim za kazde t,d, atd haze hspace*{-1.5pt} coz funguje, ale asi to
> neni to prave orechove zhlediska nejakeho spravneho sazeni, i kdyz pro me
> je to dostacujici, proto by me zajimalo i presto, kde je ten zakopany pes
>
> diky
>
> Brach

V dokumentu byl pouzit font ptmr8t, ktery ma spatnou metriku. Ze zahadnych
duvodu tento font ma u pismen t' a d' vyrazne vetsi CHARWD, nez by bylo
zadouci. Po tftopl ptmr8t > ptmr8t.pl; vi ptmr8t.pl; je patrne, ze:

(CHARACTER O 264
   (CHARWD R 0.535999)
   (CHARHT R 0.677991)
   (CHARDP R 0.009992)
   )
(CHARACTER O 265
   (CHARWD R 0.27799)
   (CHARHT R 0.56499)
   (CHARDP R 0.216492)
   )
(CHARACTER C t
   (CHARWD R 0.27799)
   (CHARHT R 0.56499)
   (CHARDP R 0.009992)
   )

Znak O 264 je podle Corku t' a O 265 je tcedilla (tedy t s ocaskem).
Vidime, ze tcedilla i t maji sirku 0.27799, zatimco t' ma sirku 0.535999
(skoro dvakrat tolik). To je velmi podezrele a rekl bych, ze ta metrika je
spatna.

Nevim proc nikdy nikdo na tuto chybu v metrice ptmr8t neupozornil.

Spravny postup: reklamovat chybu v metrice u autoru teto metriky.
Protoze se jedna o metriku kodovanou podle Corku, asi to napachal
nekdo v zahranici. Dohledat kdo, oslovit ho a pozadat o napravu.

Jiny postup: momoci tftopl a pltotf si to opravit soukrome sam.

Jeste jiny postup: metriky fontu Times v kodovani podle Corku nepouzivat.
Pouzit napriklad metriky fontu Times v kodovani podle CSfontu (ptmr8z).
Tj. nepouzit babelizovany LaTeX ale CSLaTeX s implicitni volbou kodovani.

> hlavicka meho dokumentu je nasledujici:
>
> documentclass[twoside,a4paper,11pt]{mr}
> usepackage[cp1250]{inputenc} %kodovani Windows, abychom mohli jednoduse
> psat diakriticka pismena
> usepackage[czech]{babel} %pouzivame CSLaTeX

Zde je komentar v rozporu se skutecnosti ^^^.

> usepackage[T1]{fontenc}

Zde je volba kodovani podle Corku, kvuli ktere byla natazena vadna metrika
ptmr8t.

Zdravim

Petr Olsak