DVI problem s diakritikou

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Mar 20 10:22:19 CET 2006

On Mon, 20 Mar 2006, Lubos Kloc wrote:

> Uffff.....
> Pouzivam TeX od roku 1993, ale o existenci takovychto fontu jsem nemel
> tuseni.
> A to je zjevne nekdo pouzival jeste v roce 1998!

Ke standardizaci doslo v roce 1992, pokud si to dobre pamatuji. Neznam
historii uplne od korenu, ale ve svych zacatcich jsem pouzival distribuci,
kde cm fonty mely upravene metriky tak, aby obsahovaly akcentovane znaky.
Ty vsak nebyly v *.mf ani v *.pk. Hotovy DVI se musel prohnat programem
dvi2dvi, ktery delal neco podobneho jako dnes dvicopy: nahradil
akcentovana pismena pomoci znaku z originalniho cm fontu. V dobe vzniku
totiz jeste podpora VF neexistovala. Vyhoda tohoto reseni: fungovalo ceske
a slovenske deleni. Nevyhoda: diakritika byla usazena stejne jako pri
pouziti \accent.

Mezitim Pavel Sevecek (a mozna dalsi) vytvorili fonty, kde akcentovane
znaky byly kresleny jako celek. spodni polovina kodove tabulky byla, kvuli
kompatibilite, stejna jako cm, pro horni pulku jeste nebyl stanoven zadny
standard. V roce 1992, kdy jsem byl u Petra Olsaka na jednani ohledne
pripravovane distribuce, byla situace takova:

1. Jiz existovaly VF, ale nebyly podporovany ve vsech prohlizecich.
2. Dvicopy nebyl ve vsech distribucich.
3. Vetsina uzivatelu mela DOS + emTeX, ktery podporoval prekodovani pomoci
TCP tabulek, zatimco unixove implementace takove prekodovani
nepodporovaly.

Vysledek: bylo rozhodnuto, ze horni pulka bude mit podmnozinu kodovani
ISO-8859-2 (bylo to nazvano IL2), protoze v unixovych systemech to tehdy
jinak nefungovalo a emTeX se umel prizpusobit.

Karel Horak pouzival pro sebe fonty, kde horni pulka mela kodovani Cork.
Neoficialne se jim rikalo km-fonty (Karlovy moderni fonty). Vse se
generovalo ze spolecnych *.mf, jen se vymenila kodova tabulka. Pro cs* to
byl soubof cscode.mf, pro km* soubor kmcode.mf. Ja jsem ve sve instalaci
pouzival oba typy fontu, mozna az do roku 1995. Krome toho existovaly
jeste fonty v kodovani KOI-8-CS. fonty v tomto kodovani pouzival tez Jiri
Zlatuska a pro sve ucely vytvoril podporu pro LaTeX2e, kde bylo mozno
smesovat fonty v ruznych kodovanich a stale fungovalo deleni. Tu podporu
mi venoval a souhlasil s tim, ze ji smim upravit a pouzit v oficialni
distribuci CSTeXu.

> Primlouval bych se za to, aby nektery z pametniku napsal o historii
> pocestovani TeXu
> clanek do zpravodaje, aby tam byl prehled vsech pokusu a slepych cest,
> zanechavajicich
> takoveto artefakty.

Cesty jsou slepe proto, ze v dobe vzniku jeste nebyly k dispozici
nastroje, ktere mame dnes.

> Po nekterych drivejsich zkusenostech bych si ale moc pral, aby se to
> obeslo bez osobnich
> invektiv a narazek. Kazdy, kdo pracoval ci pracuje na rozvoji ceske
> sazby v TeXu si
> zaslouzi oceneni.

Jiste. Je zasluzne, ze vysledky sve prace venovali CSTUGu a z nich se
postupne vyvinula soucasna distribuce.

> S pozdravem,
>
> Lubos Kloc

Zdenek Wagner