Sazba \sum

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Wed Mar 8 14:50:29 CET 2006

Prochazka Vladimir wrote:

> Dobrý den.
>
>             Sázím v Latexu níže uvedenou rovnici a nedaří se mi u \sum
> naformátovat dole i=1 a nahoře n tak, aby to bylo nad znakem suma a
> nikoliv za znakem suma. Vypozoroval jsem, že vliv na takovou sazbu má
> dělění, ale nevím jak to změnit. Můžete mi prosím někdo poradit?
>

> $$I_{index} = Báze \cdot {\hbox{tržní kapitalizace v aktuálním čase}
> \over \hbox{tržní kapitalizace ve výchozím období} } \cdot K_{t}= Báze
> \cdot { {\sum_{i=1}^{n}} \ ks_{dnes} \cdot Kurz_{dnes}  \over
> {\sum_{i=1}^{n}} \ ks_{start} \cdot Kurz_{start} } \cdot  K_{t}$$

> [...]
Dobrý den také Vám,
   technicky už Vám poradili jiní, ale nedá mně to, abych se k tomu
nevyjádřil i z hlediska
řekněme matematicko - typograficko - estetického.

   Připadá mně to jako "hrajeme si na matematiku". (Ekonomové jsou asi
hraví, obdobně si
hrají na "Nobelovu cenu").

   Matematické vyjadřování má svá pravidla a používat jako proměnné
téměř celé věty je nesmysl.
Pro matematické symboly se používá speciální matematický font, který
samozřejmě neobsahuje
české znaky, protože k tomu není žádný důvod. Na první pohled mně
napadají tyto námitky:

- pokud nemáte nějak speciálně nastavené matematické fonty, pak tam
budete mít směs cmmi a csr fontů,
   možná i v jednom slově (Báze).
-  obraty typu $ ks_{dnes} $ jsou něco jako noční můra. Matematicky je
to totéž jako $ k\cdot s_{dnes} $
   a kdo pracuje běžně s matematikou, bude asi těžko chápat že máte
nejspíš na mysli počet kusů.
- sumace přes index i=1 až n za sebou nemá nic s indexem i. Co tedy
vlastně sčítáte? Ty meze tam jsou
  úplně zbytečné.

Dalo by se toho najít ještě spousta. Neberte to nijak osobně, ale pokud
byste tohle někde publikoval,
uděláte TeXu (i sobě) řádnou ostudu.

S pozdravem,

Luboš Kloc