vektorovy film s TeXom

Ladislav Bitto geoflabi at savba.sk
Mon Mar 6 07:14:14 CET 2006

On Sat, 4 Mar 2006, Robert Marik wrote:

> Jeste jsem si vzpomel ze mpeg film delany v metapostu je na showcase na
> www.tug.org. Ale neni tak hezky jako ty planetky. Mozna by stalo za to tam
> ten dokument pana Bitta poslat, ne? I vzhledem k tomu neotrelemu povodu
> (tim mam na mysli Fortran).

Film som vytvoril v prvom rade preto, aby propagoval TeX, takze moze
si to kazdy poslat/premietnut kam len chce.

FORTRAN je velmi stary programovaci jazyk, ja s nim zijem uz 29 rokov.
No ale ozvali sa mi borci, ktori chcu tem moj graficky system/balik
prepisat do inych jazykov (zaklad je len 2Kb). Aj touto cestou im drzim
palce.

Chcel by som sa pokusit odstranit to vlnenie pisma na konci. Videl som
to velmi dobre (ze sa to vlni), ale az vcera ma napadlo, ze preco sa
to vlni. Na vine je male rozlisenie obrazovky. Pri takom jemnom pohybe
(pohyb je daleko mensi nez raster obrazovky) vidime vlastne zle
vyrastrovane pismo (raz je mensie raz vacsie, podla toho ako sa zmesti
do rastrov obrazovky). Aj planetky sa vlnia, lenze to skoro nevnimame,
lebo su to okruhle telasa (z toho pisma na konci je vela a tvary su
komplikovane). Zaujimava kapitola je makro \TeX. Pri E mame dojem, ze
sa to vlecie za textom "na druhy pokus". To preto lebo nie je na tom
istom riadku a teda nie je v tych istych rastroch (riadkoch) obrazovky.

Ked sa zrazi niekolko velkych telies, tak vlnenie nevnimame,
skuste pozriet zrazka.pdf na tej istej adrese.

A este na zaver. Proporcionalne znazornit nase planetky nie je mozne.
Nie je mozne ani realne ukazat tocenie mesiaciov.
Ked znazornime Slnko na 2cm, tak nasa Zem ma rozmer iba 0.2mm a ma
byt od Slnka cca na 3 metre (cize v susednej miestnosti a s lupou by
sme to mozno videli). No a Pluto by bolo dakde na konci dediny
a potrebovali by sme nanho silny mikroskop. Realny je iba obeh planetok
(samozrejme zrychleny).

Zdravim
Ladislav Bitto