XeTeX pro Linux

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Jul 6 23:14:46 CEST 2006

On Thu, 6 Jul 2006, Petr Tomasek wrote:

> Nezlobte se na me, ale tohle pokud vim, vubec s Xorg nesouvisi.
> Dulezite je, jestli aplikace pouziva nekterou z knihoven pro
> sazbu unicodovych komplexnich pisem. Pod widlema je to Uniscribe
> (integrovany v XP-ckach), pod unixy je takovych knihoven vic.
> XeTeX pouziva ICU (od IBM), gedit pango, yudit ma zrejme svuj vlastni
> engine.

Dekuji za pouceni, tohle jsem netusil. V IBM maji experta na indicka
pisma, takze jejich knihovna by mela byt OK.

> Spravne vysledky by se v Acroreadu mely zobrazit kdekoliv, protoze
> XeTeX (a jeho varianta dvi2pdf, nebo jaxe to jmenuje) v soucinosti s ICU
> by mely vyhodit PDF, ktere je pak nezavisle na prostredi, ve kterem je
> prohlizite.

PDF s Unicodovymi fonty jsem zatim delal jen z OpenOffice.org a v
AcroReaderu 7 jsem to videl stejne spatne jako v OOo. V Acrobatu v OS/2 je
to jeste nepatrne horsi, zmizelo mi jedno pismeno fa a jedna leva kulata
zavorka. V gsview v OS/2 jsou vsechna pismena. Fonty se mi v Acrobatu
hlasi jako truetype, takze zrejme se opentypove tabulky interpretuji pri
tvorbe PDF. O tom by svedcil i pokus o hledani. Nenajde se mi likh,
protoze kratke i se pise pred souhlaskou, za niz se vyslovuje. Do
chlivecku Search to musim napsat jako ilkh, pak se to najde. Ovsem v tom
chlivecku je to psano devanagarskym pismem, takze likh a ilkh opticky
vypada stejne...

V prilozenem obrazku je ukazano, jak se jednoznakova sprezka slovi z 5
unicodovych znaku. Sprazky mi ovsem search nenajde, protoze ve fontu je to
jako jeden znak. XeTeX to ma nejspis nejak vyreseno.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz