XeTeX pro Linux

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Jul 6 20:10:03 CEST 2006

On Tue, 4 Jul 2006, Alexandr Malusek wrote:

> Baliky pro podporu hindu jsem v SUSE Linuxu 10.1 nainstaloval
> (aspell-hi, kde3-i18n-hi, OpenOffice_org-hi-IN, yast2-trans-hi,
> indic-fonts), ale nejak to nefunguje podle mych predstav.
>
> S hindu KDE desktopem jsem mnoho neexperimentoval, protoze bych se v
> te zaplave neznamych znaku ztratil.

Hindu je ale nazev nabozenstvi, jazyk se jmenuje hindi. Svou zkusenost uz
s tin udelal Backham, ktery si nechal vytetoval jmeno sve manzelky v
devanagarskem pismu, a indicky tetovac, ktery zna hindu, nikoliv hindi, mu
vytetoval vhiktoriya (kdyz do ggoglu napisete vhiktoria, najdou se (snad
jeste) relevantni clanky).

> Zkusil jsem neco napsat v Emacsu, ale jako vyse uvedena ukazka to
> nevypadalo.  Zkusil jsem ruzne vstupni metody a fonty, ale na nic
> rozumneho jsem neprisel.  Jako kdyby tam chybela ta spravna kombinace
> kodovani a fontu.
>
> Kolegyne se vrati za mesic, prodiskutuji to s ni.  Zeptal jsem se
> studenta z Pakistanu.  Ten rozumi mluvenemu hindu, ale cist a psat v
> devanagari neumi, protoze v Pakistanu pry pouzivaji arabske pismo.

V Pakistanu se mluvi urdu, coz je velmi podobny jazyk, jen je v nem trochu
vice arabskych a perskych slov nez v hindi. Navic se v Pakistanu promita
hodne indickych filmu, talze prakticky vsichni umi hindi.

> --
> A.M.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz