Test: uvozovky + babel

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Sun Jul 16 23:46:21 CEST 2006

Vazeni kolegove,
protoze v mem testu LM/CS (http://hroch486.icpf.cas.cz/cslm/) byla nekym
zminena nevhodna kresba uvozovek, udelal jsem kombinovany test. Vybral
jsem uvod povidky, kde je hodne primych reci a tedy mnoho uvozovek.
Zpracoval jsem to jednak CSLaTeXem s kodovanim IL2, a jednak babelem s
kodovanim IL2 i T1. V CSLaTeXu je tedy pouzito \usepackage{czech}, IL2 je
default, v babelu pouzivam \usepackage[czech]{babel} a bud
\usepackage[IL2]{fontenc}, nebo \usepackage[T1]{fontenc}. Vse ostatni je v
souboru stejne (tedy jeste se prislusnym zpusobem meni %&
-translate-file). Test jsem udelal pro radu fontu a vysledek je na
http://hroch486.icpf.cas.cz/csquotes/ vcetne souboru cp852-t1.tcx, ktery
dosud nebyl vytvoren a v OS/2 je pro sazbu v kodovani T1 nezbytny. Fonty
Latin Modern nemaji fd soubory pro kodovani IL2. V techto srovnanich proto
pouzivam CS fonty, jez jsou pdfTeXem nahrazeny pomoci LM fontu, v kodovani
T1 pouzivam primo LM fonty s jejich metrikou (tj. \usepackage{lmodern}).
Prekvapilo me, ze pouhou zmenou kodovani dosahnu jineho vysledku. Pritom
se nezda, ze by se lisily vzory deleni. Pravdepodobne to maji na svedomi
drobne zaokrouhlovaci chyby v metrikach a sazba do pomerne uzkeho sloupce
(pismo 10pt na papir formatu B7).

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz