Desetinná čárka bez mezery v matematickém prostředí

David Necas (Yeti) yeti at physics.muni.cz
Fri Jan 6 21:05:46 CET 2006

On Fri, Jan 06, 2006 at 08:07:11PM +0100, Michal Růžička wrote:
> v Česku používaná desetinná čárka je v LaTeXu (a myslím, že i v TeXu) v
> matematickém prostředí sázena vždy s mezerou. V knize J. Rybičky LaTeX pro
> začátečníky jsem se dočetl, že je možné buď čárku zapsat jako {,}, nebo
> předefinovat matematickou kategorii čárky. Bohužel toto není v knize blíže
> specifikováno a nevím, jak na to.

Čárku změníte z interpunkce (punct) na obyčejný symbol (ord)

  \mathcode`\,="013B

Výchozí hodnota je 613B, ta úvodní 6 právě znamená
interpunkci. Popis typů mat. symbolů a \mathcode najdete
např. v TeXbooku nebo TeXbooku naruby.

> Raději bych proto předefinoval kategorii desetinné čárky. Nebude to mít ale
> nějaké vedlejší důsledky?

Vedlejší důsledky... Čárka prostě přestane být interpunkcí
všude, tj. ani v

  A = \{ 1, 2, 3 \}

nebudou za čárkami mezery.

Obecně potřebujete v českém textu čárky obou typů; tu, která
se vyskytuje řidčeji, musíte psát makrem nebo trikem typu
{,}. Vyskytují-li se v různých kontextech, lze případně
zahrnout změnu kategorie do definice příslušného makra/
/prostředí.

Yeti

--
That's enough.