otazka ohladom fontov

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Jan 2 12:57:10 CET 2006

On Mon, 2 Jan 2006, Zdenek Wagner wrote:

> Ja si myslim, ze to vzdy byla vlastnost. LaTeX je postaven tak, ze se
> velikost pisma zadava prikazy \tiny ... \Huge, a pro tyto velikosti jsou
> pripraveny fd soubory. Puvodni CM fonty byly generovany z MF bez Sauterovy
> interpolace, takze v podstate existovaly jen v jistych diskretnich
> velikostech, prestoze samozrejme slo napsat
>
> \font\neco=cmr10 at 12.3456789pt
>
> Jiny je pripad Type1 fontu, ktere existuji pouze v Type1 a nemaji
> specialni velikosti pro 10pt, 12pt, 17pt, ale jsou vzdy linearne
> zvetsovany. Tam se pouziva jeden font a velikost je specifikovana pomoci
> [...]

Je potreba si ale uvedomit, ze tazatel nasel kdesi v LaTeXove dokumentaci,
ze pro vetsi velikosti fontu ma pouzit:

\newcommand\bigrm{\fontsize{50}{60}\usefont{IL2}{cmr}{b}{n}}

a kdyz to podle te dokumentace udelal, zjistil, ze mu to nefunguje. Kde je
tedy chyba? V te dokumentaci? Melo tam byt asi napsano: LaTeX je staveny
pri pouziti CM-odvozenych fontu jen na omezene velikosti. Chcete-li jine
velikosti, pouzijte zvlastni zaplatu fix-cm, obejdete NFSS primym pouzitim
primitivu \font anebo jeste lepe: NEPOUZIVEJTE LATEX. Mozna, ze na te
posledni myslence bychom se asi shodli.

Pro srovnani. V konfiguraci OFS pro plain je psano:

\registertfm cmr8z  0pt-6pt   csr5
\registertfm cmr8z  6pt-7pt   csr6
\registertfm cmr8z  7pt-8pt   csr7
\registertfm cmr8z  8pt-9pt   csr8
\registertfm cmr8z  9pt-10pt  csr9
\registertfm cmr8z  10pt-12pt csr10
\registertfm cmr8z  12pt-17pt csr12
\registertfm cmr8z  17pt-*    csr17

tj. nidky by me nenapadlo zakazovat uzivatelum OFS pouzivat
v CM-odvozenych fontech velikosti vetsi nez 17pt. Makro zde pouze
doporucuje, jaky volit nejvhodnejsi font pro danou velikost, ale nikoho
neomezuje. Proc by to tak nemohlo byt i v LaTeXu?

Zdravim

Petr Olsak