otazka ohladom fontov

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Jan 2 11:59:02 CET 2006

On Fri, 23 Dec 2005, [UTF-8] Matej KoĹĄĂ­k wrote:

> Hi everyone,
>
> Vramci mojich pokusov s TEXom vznikol malinky styl na tvorbu istych
> plagatov
>
> Toto je dokumentacia ku stylu:
> http://altair.dcs.elf.stuba.sk/~kosik/latex/cls/esfpozvanka-pewe/esfpozvanka-pewe.pdf
>
> Tu su zdrojaky (keby nieco):
>
> http://altair.dcs.elf.stuba.sk/~kosik/latex/cls/esfpozvanka-pewe/esfpozvanka-pewe.tar.gz
>
> A tu je testovaci dokument vyuzivajuci tento styl:
>
> http://altair.dcs.elf.stuba.sk/~kosik/latex/cls/esfpozvanka-pewe/test.pdf

> [...]

Vitejte,

chtel bych nejprve upozornit, ze se jedna jen o problem konfiguracnich
souboru v NFSS, tj. nikoli fontu samotnych. Navic je to tedy problem
vetsinou jen ve formatech, ktere NFSS pouzivaji (napr. LaTeX).

Mam dojem, ze LaTeXovi tvurci zapomneli na to, ze fonty odvozene z CM
budou chtit lide pouzivat i ve vetsich velikostech, a neulozili tuto
skutecnost do konfiguracnich souboru t1cm*.fd, ktere jsou standardni
soucasti LaTeXu. Napriklad v souboru t1cmr.fd jsou vyjmenovany jen
velikosti <5><6>...<29.86><35.83> a tim to konci. Ze by chtel nekdo pouzit
vetsi pismena, zrejme tvurce nenapadlo. Podobnou "chybu" prenesli z techto
zdroju i tvurci cslatexu, tj. soubory il2cm*.fd jsou postizeny stejnou
chybou. Napriklad v il2cmr.fd jsou pro csr* fonty vyjmenovany jen
velikosti <5><6>...<20.74><24.88> a vetsi ne.

Balicek fix-cm predefinovava makra ze (vsech) souboru t1cm*.fd tak, aby
bylo mozno pouzit jakoukoli velikost pisma. Balicek se specializuje na EC
fonty a kodovani T1, tj. chyba ze souboru il2cm*.fd zustava neodstranena.

Neznam pozadi, proc tvurci LaTeXu tam tu "chybu" nechali a trpi existenci
balicku fix-cm. Zrejme povysili tuto chybu na vlastost a nechteji ji
menit.

Pokud chcete v NFSS pouzit jakoukoli velikost CS-fontu, muzete si
napriklad pozmenit obsah (vsech) souboru il2cm*.fd a znovu pregenerovat
cslatex. Jde o zmeny, ktere udelate tak, ze se inspirujete balickem
fix-cm. Tj. napriklad misto radku:
   <17.28><20.74><24.88> csr17
by mel byt radek:
   <17-> csr17

Druhou moznosti, jak si muzete pomoci, je obejit NFSS a zavest font
"rucne" pomoci primitivu \font.

Bude zajimave, co k tomu reknou tvurci cslatexu, kteri se momentalne snazi
skamaradit cslatex s Babelem. Budou to povazovat za chybu a opravi to,
nebo to rovnez povysi na vlastnost?

Zdravim

Petr Olsak