Fonty, ach ty fonty

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Aug 10 13:50:21 CEST 2006

On Thu, 10 Aug 2006, proks wrote:

> DobrĂ˝ den,
>
> Vyhådal jsem sice, Şe konkrÊtně tyhle fonty nemusím striktně pouŞívat,
> Şe to mohu nahradit "podobným fontem" (vyhådal jsem a pouŞil tedy fonty
> z TeX defaultni rodiny cs*), ale jsou tam problĂŠmy.

Potiz je v tom, ze Times New Roman CE je jeden z nejzprasenejsich fontu,
jake si lze predstavit (viz Frantisek Storm, ktery to rekl vyrazne
kulantneji), a je komercni stejne jako Times Roman od Adobe. Podle
specifikace od Adobe ma byt Times vsude stejny, ale Adobe ma ve svych
produktech nekolik naprosto nekompatibilnich verzi, coz se projevi zejmena
v cestine a slovenstine. Kdyz se dodela virtualni font a odladi na
nekolika pocitacich a tiskarnach, najednou zjistite, ze pri pouziti
stejneho fontu v PDF a prohlizeni na jine verzi Acrobat Readeru zmizi
nektere mezislovni mezery a diakritika ujede o 2 pismena doprava. TeXove
distribuce z techto duvodu pouzivaji nahradni font, pravdepodobne od URW.

> čárky. V malĂ˝ch fontech to je moĹžnĂĄ takĂŠ ĹĄpatnÄ› usazenĂŠ a jen to nenĂ­
> vidět, nevím, ale ve velkých fontech 30pt a víc to je hodně znåt.

Petr Olsak ma na to nastroj -- program a2ac. Ovsem doladeni je rucni prace
s mnoha experimenty. Ja jsem si s tim hral nekolik dni a tabulky jsem
upravoval. Nemohu moc hodnotit fonty v kodovani T1, ale myslim si, ze
fonty v kodovani IL2 z balicku cspsfont maji problemy jen s pismeny \v{d}
a \v{t}, ktere se daji asi resit pouze prekreslenim celeho kompozitu jako
jeden glyf. Take se musi opravit jejich kerning. U jednoho fontu je spatne
small caps. Pokud mate konkretni pripominku ke konkretnimu znaku ci
kerningu ve fontech s kodovanim IL2, dejte mi zpravu (mozna to take muze
byt zpusobeno tim, ze jsem to ladil na fontech z tiskarny HP LaserJet 4m).

> Zaregistroval jsem na netu přes Googla, Şe pan Petr Olťåk před asi rokem
> se o tomto zmínil a Şe snad se tím bude výhledově zabývat, ale reakce
> jsem na to nenaťel. Tímto se přimlouvåm, je to potřeba vyřeťit. Såm se
> na úpravy fontu necítím ani znalostma ani časem, v tomto jsem pouhým
> uĹživatelem.

> jsem si vytvořit vlastní makro - je ale navåzanÊ na konkrÊtní font a
> velikost a není vůbec univerzålní. Jen jsem vlastně přerovnal pozicovåní
> ze standardnĂ­ho makra pro konkrĂŠtnÄ› pouĹžitĂ˝ font a velikost.

Makro \copyright bere vzdy znak z Computer Modern, nikoliv z fontu. Nevim
to z hlavy, ale mam pocit, ze znak z fontu vezmete pomoci \textcopyright,
ale nektere fonty jej nemusi obsahovat...

> Podle mÄ› by stĂĄlo by za to, "opravit" standardnĂ­ makro aby fungovalo
> korekněji i s velkými fonty. Vysledovat obecnějťí pravidlo pro usazovåní
> aby to fungovalo dobře i pro velkÊ fonty, nebo to makro napsat
> "rozvětvenÊ" na oblasti pouŞitelnosti.

To se nedela v makrech, ale ve virtualnim fontu. Makro je nouzova metoda,
ktera nikdy neusadi akcent uplne presne. My muzeme upravit fonty v
kodovani IL2. Na tom pracoval castecne Petr Olsak, castecne ja. Pokud jde
o kodovani fontu T1, je nutno pripominky smerovat nekomu jinemu.

> 3) jak do TeXu naimportovat externĂ­ fonty, v jakĂŠm formĂĄtu a s tĂ­m
> sovisí zdroje fontů. Zaregistroval jsem, Şe jdou nějak importovat PS
> fonty. Předpoklådåm, Şe je to někde popsanÊ, jen se neorinetuji kde...

Jsou o tom dva clanky ve Zpravodajich. Pokud pouzivate teTeX nebo TeXLive,
najdete navod v manualu updmap, MikTeX ma take svuj navod na pridavani
fontu.

> Děkuji,
> --
> Martin Proks
> Tel: +420 225 115 406
> http://www.vzlu.cz/           http://aerospace.fsik.cvut.cz/proks/
> e-mail: proks(at)vzlu.cz      e-mail: proks(at)aerospace.fsik.cvut.cz

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz