Fonty, ach ty fonty

proks proks at aerospace.fsik.cvut.cz
Thu Aug 10 13:02:55 CEST 2006

Dobrý den,

Nejsem zrovna TeX guru, byť TeX/plain používám už pár let, ale teď jsem
v práci narazil na problémy s fonty. Vyšla směrnice jak mají vypadat
zprávy které v našem ústavu plodíme a narazil jsem na konkrétní problémy
s fonty:

Ve směrnici se požadují fonty Times New Roman CE velikostí 12, 14, 16,
24, 30, 40pt.

Vyhádal jsem sice, že konkrétně tyhle fonty nemusím striktně používat,
že to mohu nahradit "podobným fontem" (vyhádal jsem a použil tedy fonty
z TeX defaultni rodiny cs*), ale jsou tam problémy.

1) Česká diakritika u velkých řezů. Ne zrovna ideálně umístěné háčky a
čárky. V malých fontech to je možná také špatně usazené a jen to není
vidět, nevím, ale ve velkých fontech 30pt a víc to je hodně znát.

Zaregistroval jsem na netu přes Googla, že pan Petr Olšák před asi rokem
se o tomto zmínil a že snad se tím bude výhledově zabývat, ale reakce
jsem na to nenašel. Tímto se přimlouvám, je to potřeba vyřešit. Sám se
na úpravy fontu necítím ani znalostma ani časem, v tomto jsem pouhým
uživatelem.

2) Znak "copyright" je také značně neuspořádaný ve větším fontu. Musel
jsem si vytvořit vlastní makro - je ale navázané na konkrétní font a
velikost a není vůbec univerzální. Jen jsem vlastně přerovnal pozicování
ze standardního makra pro konkrétně použitý font a velikost.

Podle mě by stálo by za to, "opravit" standardní makro aby fungovalo
korekněji i s velkými fonty. Vysledovat obecnější pravidlo pro usazování
aby to fungovalo dobře i pro velké fonty, nebo to makro napsat
"rozvětvené" na oblasti použitelnosti.

3) jak do TeXu naimportovat externí fonty, v jakém formátu a s tím
sovisí zdroje fontů. Zaregistroval jsem, že jdou nějak importovat PS
fonty. Předpokládám, že je to někde popsané, jen se neorinetuji kde...

Děkuji,
--
Martin Proks
Tel: +420 225 115 406