moznost prechodu na LM v CSTeXu

Petr Brezina petr-brezina at volny.cz
Mon Sep 19 18:51:28 CEST 2005

Ad Petr Olsak, 19. 9. 2005, 11:53:00
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

> [...]
> typicky objevuje neco jako (slovo) show. Tento prikaz zpusobi, ze se
> aktualni bod sazby PSoveho RIPu posune z puvodniho mista na nove, ktere
> je
> od puvodniho vodorovne vzdaleno o soucet sirek znaku s, l, o, v, o,
> pricemz tyto sirky si PSovy RIP precte z Type1 formatu (*.pfb nebo *.pfa)
> .
> Nekdy dvips nema ani moznost kontrolu rozdilu metrik udelat: to tehdy,
> kdyz odkazuje na PSovy font, ktery je zabudovam v RIPu a font
> nedownloaduje. Z toho mi vychazi, ze dvips pravdepodobne kontrolu rozdilu

To jsem si puvodne take myslel, ale pak jsem vysazel nejake pokusne
dokumenty s cs*.tfm metrikami a lm*.pfb fonty a sazba nebyla vizualne
nijak dotcena, ackoli rozdily sirky nekterych znaku jsou v radu
desetin pointu. Tak jsem zacal experimentovat s tfm metrikami:
1. TeXu jsem ponechal originalni cs*.tfm metriky a dvipsu jsem
podstrcil vselijak "upravene" tfm metriky stejneho jmena, a hle, sazba
se opravdu rozjela.
2. TeXu i dvipsu jsem podstrcil stejne "upravene" cs*.tfm metriky
a z vysledku zobrazeneho v GV bylo patrne, ze TeX i PostScript si
o sirkach znaku mysli totez (pismena byla pres sebe, kdyz jsem jim
v tfm priradil mesi sirku apod.).
Dvipsu ani PostScriptu prilis nerozumim, ale tento empiricky poznatek
dal vzniknout me pracovni hypoteze, ze dvips do vysledneho *.ps soboru
usazuje kazde pismeno nejak extra, a to za pouziti hodnot sirek, ktere
najde v prislusnych *.tfm souborech. Nebo jeste vystizneji bych to
rekl tak, ze dvips zapouzdri jednotlive znaky z pfb do boxu, ktere
maji sirku prectenou z tfm a z techto boxu pak vysazi pozadovany
dokument (vlastne si udela takove soukrome virtualni fontiky). Mozna
ze je to ale vsechno uplne jinak.

> Predpokladal jsem, ze nahrada CS za LM by se dela na urovni Type1
> formatu,
> nikoli na urovni Metafontovych zdroju. Extrapolovane metriky navazuji na
> pouziti specialnich MFovych kodu pro extrapolaci parametru fontu a to
> neni
> dostupne ani nyni v Type1 CSfontech, protoze to v principu nejde.

To je vsecko pravda. Kdyz nekdo pouzije extrapolovany font tak se do
*.ps souboru ulozi jako bitmapa, zatimco bezne CS-fonty tam budou
v podobe type1. Ve finalnim tisku to dnes asi prilis nevadi, ponevadz
se vzhled type1 CS-fontu od jejich metafontove predlohy skoro nelisi.
Ale kdyz type1 fonty budou mit podstatne jiny vzhled (coz maji LM,
pokud jde minimalne o akcentovane verzalky), tak uz koexistence
extrapolovanych bitmap s type1 v jednom dokumentu bude esteticky
zavadna.

S pozdravem

Petr Brezina