typo-nazor na CS a LM fonty

Milan Vancura milan at ucw.cz
Thu Nov 24 15:16:52 CET 2005

Dobry den,

diky vsem, kdoz vysazeli testovaci texty. Pridavam sve postrehy.

Samozrejme nasledujici postrehy jsou k necemu nejvice pokud by mela existovat
prima konkurence CS - LM fonty. Ja si stale myslim, ze by mohlo (a melo)
existovat oboji - LM fonty v babelu a CS fonty v cstexu. Nikdo mi to jeste
nevyvratil (jelikoz se o to nikdo ani nepokusil :-) ).

Celkovou vetsi svetlost stranky beru jako fakt, ani kladny, ani zaporny - na to
to moc zalezi na rozliseni. Urcite je zasluzne vychazet z co nejkvalitnejsich
zdroju, a to by podle kolegy Pisky melo byt u LM. Sam jsem to nestudoval
dostatecne dukladne, abych mohl mit vlastni podlozeny nazor. Ale zaujalo me
napr. lehce jine umisteni tecky nad 'i' - to jsem opravdu necekal.

Akcenty vyse nad zakladnim pismenem ja osobne beru jako spise kladne, lepe se
mi to cte nez "slitek" v CS fontech. Ovsem ma to hacky [ :-) ] - napr.
u kurzivy se musi akcent posouvat nahoru podle osy pismene (sklonene) a ne
podle svislice. Ale napr. u Dcaron je hacek moc vlevo i u Roman rezu:

Dcaron - hacek je potreba posunout doprava (v Roman i Italic rezech)

Rcaron - hacek je potreba posunout doleva (a o hodne - nez nam spadne :-) )

eacute - v zakladnim rezu posunout carku doprava. Cetl jsem ho jako francouzske
	 e nez mi doslo, ze carka je spravnym smerem, pouze opticky klam
         posunutim carky doleva z toho dela dojem obracene carky.

Uring - v polotucnych rezech je potreba kreslit krouzek silnejsi linkou. Takto
        to vypada, ze celek je michanice normalniho a polotucneho rezu.

Kerning:

Uvozovky - kombinace ',"' vypada lepe v CS fontech.

U LM je akcent u lcaron a dcaron mensi a vyrazne mene koliduje s vyssimi
pismeny za sebou nez u CS - viz priklady: volba, velhad a dalsi. Zejmena
v polotucnem rezu. To je dobre. Ale u fontu Bold Sans Roman je to naopak - tam
je slity akcent u dcaron a lcaron v LM fontech.

tcaron - u LM vznika nekdy dojem dvou slov misto jednoho - viz: desatboj,
patlalocny. Nemeril jsem to uplne super presne, ale je videt, ze napr. v
zakladnim rezu je vetsi mezera mezi tcaron a pismeny h,k,l nez u CS fontu a
navic k optickemu dojmu prispiva mensi akcent u tcaron v LM fontech.  Myslim,
ze by stacilo v LM pridat zaporny kern mezi tcaron a b,h,l,k...

Omlouvam se, ale vice postrehu a zkusebnich tisku zatim nestiham. Doufam, ze
i toto bude k necemu.

Pekny den,

Milan Vancura