LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Tue Nov 22 14:03:56 CET 2005

On Tue, 22 Nov 2005, Petr Olsak wrote:

> Mnoho chyb zacatecniku spociva v tom, ze maji k dispozici jen Rybicka:
> "LaTeX pro zacatecniky" a ta kniha je totalne neinformuje o rozdilech mezi
> babelizovanym LaTeXem a a csLaTeXem. V podstate ani neni znamo, k jakemu
> LaTeXu se ta kniha vztahuje.
>
> Stacilo by zaradit informaci o techto dvou formatech nekam do uvodu
> v rozsahu casti meho textu "Prvni setkani s TeXem". To by byla pro
> zacatecniky docela medvedi sluzba. Zkuste si to rozmyslet pro pripad
> dalsich dotisku ci vydani...
To je samozrejme dobry napad, ale byla by to skutecne asi jen medvedi
sluzba. Mnoho zacatecniku jeste ani po vypracovani diplomky nevi, jak "to"
vevnitr pracuje, nejsem si tedy jist, zda bych mel hned na zacatku
"vypalit" na chudaka ctenare neco o nejakem babel.sty nekde v nejake
distribuci, kterou zrovna ma. V cele knize neni zadna vazba na zadny
operacni system, zadnou konkretni distribuci, zadne konkretni editory
apod. Pripada mi totiz, ze budeme-li neustale udrzovat spory typu
babel/nebabel, nema ani cenu nejak sdelovat podstatu techto sporu lidem,
kteri k systemu pristupuji jako k cerne skrince a ocekavaji, ze po vlozeni
spravneho textu dostanou kvalitni vystup. V prirucce k InDesignu se taky
nerozebira, ktery soubor instalace je potreba smazat, aby fungovala
zakladni pismova sada, kvuli ktere jej chce uzivatel pouzit...

Uvazoval jsem o tom, ze (pokud nejake dalsi vydani bude) pripojim ke knize
CD s nejakou funkcni distribuci a dodam do knihy podrobny navod, jak tuto
distribuci primet k cinnosti, aby prikazy z knihy davaly spravne vystupy.
Ani v tomto navodu ovsem nechci siroce rozebirat podstatu problemu
babelizovaneho/nebabelizovaneho (La)TeXu. Uz jsem to chtel udelat u
tretiho rozebraneho vydani, ale narazil jsem na problemy ohledne
autorskych prav TeXLive.

Nesmirne si vazim Vasi prace, v zadnem pripade se ji nechci dotknout,
naopak si myslim, ze TeX je natolik mocny system, ze zvladne vsechno a ze
se najde vhodne reseni, ktere bude skutecne pracovat jako cerna skrinka,
ale dobre promazana, bezvadne serizena a kazdopadne funkcni. Lidi, kteri k
tomu mohou prispet, je velmi malo, jednim z techto lidi jste bezesporu Vy.
Proto bych byl nerad, kdybych Vas jakkoliv znechutil.

Zdravim
J. Rybicka.