LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Mon Nov 21 20:23:16 CET 2005

Miroslav Balda napsal(a):

> [...]
>
> Puvodne jsem nechtel do diskuse vstupovat, ale cinim tak, protoze neni
> casu nazbyt. Priklanim se k navrhum pana Sojky, ktere nakonec byly
> receny jiz drive (p. Wagnerem?). Pracuji v LaTeXu a stale pouzivam
> csTeX. Proto by se mi hodilo, aby csTeX i nadale existoval. Na druhe
> strane vsak mi vadi strasna krkolomnost pri instalaci csTeXu do nove
> verze pracovniho prostredi (MiKTeX a WinEdt). To je asi i duvod, proc
> TeX a LaTeX nemaji u nas zase az tak mnoho uzivatelu, protoze objem
> "rucnich praci" pri instalaci je odrazuje. Navic si clovek nikdy neni

Toto jako zacatecnik muzu posoudit, ale obavam se ze v tomto Vas
nepodporim..
Mel jsem kdysi davno problemy s rozchozenim Wokenniho prostredi pro EmTeX,
tam jsem s tim dost zapasil a pomohl mi s tim tehdy pan Krob.
Pote co jsem instaloval na sva XPcka TeXLive 2004 jsem se s zadnymi
problemy pokud jde o CSTeX nesetkal.
Resp. mel jsem trochu problemy se rozkoukat s Emacsem, ktery jsem si
neprozretelne nainstaloval ...
.. ale z prihazoveho radku a napr. z PSPadu to vse fungovalo na prvni
pokus naprosto bezvadne.
Nemyslim si tedy, ze krkolomne instalacni problemy s CsTeXem sou tim
hlavnim duvodem, pro nedostatek uzivatelu .. ten vidim uplne nekde  jinde..

> [...]
> p. Sojka uvadi) budou LM fonty kvalitni, pak bychom meli jejich zavedeni
> uvitat a udelat vse pro to, aby nam vyhovovaly. A to lze nasimi
> pripominkami zajistit v dobe jejich pripravy a dokoncovani. Pozdeji by
> bylo pozde. Za nejdulezitejsi pokladam, ze nami psany dokument bude
> citelny kymkoliv a ne jen v Cesku , a ze existujici latexove balicky
> fungujici v Evrope budou fungovat bez uprav i u nas.
>
> Pro starsi zdrojove texty pak pouziji stary dobry zakonzervovany
> csLaTeX, pokud to bude vubec treba.
>
> Preji uspech sobotnimu jednani v Brne, ktereho se bohuzel nemohu

Jinak pokud jde o problem "I kdyz jsem LM v zivote nevidel tak ..."
... Nevim proc, ale muj - mozna ted uz ne prilis nestranny - nazor je,
ze pan Sojka stoji na "jine strane barikady" nez nekteri jini clenove
teto konfery - tim nechci hodnotit jestli na te spravne nebo spatne,
urcite mu jde o TeX jako ostatnim. Jen mi bez znalosti veci pripadaji
jiste veci jako trochu zaujate ... ovsem asi jen subj. pocit.

Je to reakce na muj prispevek - ja totiz vubec nehodnotil kvalitu LM
fontu, ale spis kritizoval v prispevku to to, co vzapeti kritizoval pan
Sojka u mne..
tj. vetu "Pokud budou LM fonty dobre ... blabla " tam autorka vety
evidentne o kvalite LM fontu toho moc nerekla a vyslovila nejakou
implikaci, kterou jsem se snazil mozna neprilis povedene zpochybnit....

Navic ..pokud pan Wagner psal, ze

>Neni pravda, ze kvalitni ceska a slovenska sazba je bez CS fontu nemozna,
>dokonce si myslim, ze je to velmi zavadejici nepravda. Pokud CS fontem
>vysazim treba poezii nebo svatebni oznameni, jiste to nebude vypadat
>esteticky. CS fonty nechceme zachovat proto, ze jsou optimalizovany
>(alespon doufam) pro ceske a slovenske texty, ale proto, ze CSTeX _musi_
>mit stabilni implicitni font shodny ve vsech distribucich, aby ti, kdo
>sdileji navzajem zdrojove dokumenty, se mohli spolehnout, ze jeho kolega
>ma jiste fonty ve svem pocitaci (nebo nema CSTeX).

tak jsem rad, ze mi tato diskuze pomohla odhalit vec kterou jsem si
vzdycky myslel - a asi spatne

 > CS fonty nechceme zachovat proto, ze jsou optimalizovany ....

Vidite, a ja vzdy myslel, ze optimalizovany jsou ... Pokud tedy ne, tak
se omlouvam, ze jsem vstoupil do diskuze na zaklade nespravnych
vstupnich predpokladu...

Jinak proti LM fontum nic nemam uz z toho duvodu, protoze o  nich prd
vim a nikdy jsem jich nepouzil (at vyhovim prani p. Sojky).
Na druhe strane  je z teto diskuze patrne, ze situace v LM fontech,
neni vubec tak  jednoznacna, jak se mi pan Sojka snazil vysvetlit...
(viz prispevky pana Pisky a pana Breziny)

Zdravi Jarda Hajtmar

> ---
> avast! Antivirus: Prichozi zprava cista.
> Virova databaze (VPS): 0546-6, 20.11.2005
> Testovano: 21.11.2005 16:14:49
> avast! (c) copyright 2000-2004 ALWIL Software.

---
avast! Antivirus: Odchozi zprava cista.
Virova databaze (VPS): 0546-6, 20.11.2005
Testovano: 21.11.2005 20:22:33