LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Nov 21 10:33:49 CET 2005

Vazeni,

dovolim si jednorazove porusit sve predsevzeti o nezasahovani do diskuse,
protoze si myslim, ze pro jednou by to mohlo byt uzitecne.

Dekuji vsem, kteri se zatim vyjadrili k tematu.  Verim, ze pocet
prispevku k tematu bude jeste vetsi, abychom si udelali obrazek
o nazorech skupiny lidi, kteri zpracovavaji ceske nebo slovenske
dokumenty a pouzivaji k tomu TeX. Mozna nekteri k tomu pouzivaji
csTeX. My samozrejme nevime, kolik takovych uzivatelu vlastne je,
tj. zda se tady dohadujeme kvuli deseti nebo preci jenom vice lidi.

[olsak:]

[koala:]
> Samozrejme povinnou z rozhodnuti autora, protoze se snad shodneme na tom,
> ze cstex muze mit implicitne jakekoli fonty.

Ano, z rozhodnuti autora, ktery tim chce dat vsem, kteri sva makra
stavi na cstexu, pevny bod a zaruku, ze jim ta makra budou fungovat
i nadale a na veky.

Principialne by se daly vymenit v csplainu implicitni csfonty za jine
fonty. Nejde ale jen o tech pet radku kodu, ale o tuny dokumentace,
ktera by od te chvile byla spatna, a blize nezname mnozstvi maker a
dokumentace jinych lidi, kteri na stalosti csplainu stavi.

Situace je analogicka, jakoze plain ma implicitni CM fonty.
Principialne by mohl Knuth zmenit par radku kodu makra plain.tex,
upravit dodatek B a F v TeXbooku a prejit treba na LM fonty.
Predpokladam ale, ze on to nikdy neudela. Ze stejnych duvodu,
jako podobnou vec neudelam ja.

Pokud jsi chtel svou poznamkou naznacit, ze "rozhodnuti autora" v teto
veci neni dobre, pak si dovolim nesouhlasit.

[koala:]
> nebyla by pak cesta mit cstex s cs* fonty, a cstex1 s lm* fonty?

To je zbytecne. Po zavedeni LM fontu do distribuci a jejich ustaleni
urcite doplnim adresar maker csplainu o soubor treba s nazvem
lmfonts.tex, ktery bude podobny jako uz existujici dcfonts.tex a
ecfonts.tex. Uzivatel tedy jednoduchym prikazem \input lmfonts
da najevo, ze chce pracovat s LM fonty. I v csplainu.

V cslatexu je dalsi vyvoj zatim nejasny, protoze se ho nikdo nechce
ujmout.  Pokud se nekdo toho ujme, muze udelat v souladu s pozadavky
csLaTeXistu cokoli. Napriklad budou implicitni LM fonty, nebo cslatex
zcela splyne s babelizovanym LaTeXem. Tam netrvam na takove
stalosti, jako v pripade csplainu.

[koala:]
> Povazuji za velmi potrebne, aby treba distribice TeXu v linuxu
> umoznovala ceskou sazbu a je asi jedno, jakou mutaci fontu to bude
> udelane.

S prvni casti teto vety naprosto souhlasim, s druhou ne. Take povazuji
za dulezite, ze ve vetsine linuxovych distribuci je okamzite po
instalaci k dispozici prikaz csplain. Bylo by skoda, kdybychom o toto
prisli nevhodnym vyjednavanim o LM fontech a pripustenim, ze CS fonty
nepotrebujeme, protoze si je par ortodoxnich jedincu lpicich na
csfontech umi archivovat a nainstalovat.

[wagner:]
> Jestlize se nikdo z ceskych a slovenskych uzivatelu nebude na tvorbe a
> testovani TL podilet, pak mohou tvurci TL (i jinych distribuci) nabyt
> dojmu, ze nam na pritomnosti CSTeXu v distribucich vlastne moc
> nezalezi, kdyz ani neoverujeme, ze vubec funguje.

Jako tvurce cstexu jsem testoval cstex v beznych distribucich jen
v zakladni mire a hlavne naposledy uz hodne davno. Vychazim z toho,
ze se jedna o balik maker a fontu, ktere je treba do konkretni
distribuce zaradit zpusobem, ktery je v teto distribuci obvykly a
ktery ani nemusim znat. Kdyby teoreticky existovaly stovky TeXovych
distribuci, kazda s ponekud jinymi zvyklostmi napr. zarazovani fontu,
jiste uznate, ze neni povinnosti autora balicku kontrolovat, zda to do
vsech techto distribuci zaradili spravne. Stejne jako u linuxovych
distribuci se spoleha na to, ze funkcnost balicku overi uzivatele
provozem a pripadne reklamace na nefunkcnost budou smerovat tvurcum
distribuce, pokud je balicek v distribuci blbe zarazeny. Pro srovnani:
Richard Stallman asi nebude kontrolovat tisice linuxovych distribuci
a desitky dalsich Unixu, zda je ve vsech jeho Emacs spravne zarazeny.

[wagner:]
> a) Tvurci distribuci nemusi spravne pochopit Manual k CSTeXu v cestine
> (nevim, zda existuje anglicka verze)

Manual k CSTeXu v anglictine neni. V anglictine nicmene je dokumentace
k testu cstrip, ktery testuje spravnost zarazeni aspon jedne casti CSTeXu:
csplainu a csfontu.

[kuben:]
> 3. Chceme-li dlouhodobe cstex udrzet v distribucich, meli bychom
> zverejnit jasne, padne a srozumitelne argumenty, ktere nas k tomu
> vedou, a poskytnout je tvurcum zminovanych hlavnich distribuci. A
> projevit skutecny zajem o overovani funkcnosti cstexu v novych
> distribucich. Jinak opravdu tezko nekoho presvedcime.

Toto tvrzeni je receno formou implikace. Za dulezitou otazku povazuji:
plati predpoklad teto implikace? Padne a srozumitelne argumenty se
snazime formulovat.

[kuben:]
> Podivate-li se na pocet DVD a CD, ktera letos objednavame, tak jsme v
> porovnani se zememi jako Spanelsko, Dansko, Polsko, velmoc. I diky nam
> jde cena za kus dolu a nejsme tak zanedbatelny partner. A jsme doposud
> solidni partner. Takze udrzet par MB kodu by nemusel byt problem.

To je fajn. Bude se tedy CSTUG snazit udrzet tech par MB kodu?  Da to
najevo napriklad tak, ze ucastnici diskuse s autorem LM fontu
se v sobotu jednoznacne vyjadri, ze o zadnem nahrazovani CSfontu
nemuze byt rec? Trebaze samozrejme radi budeme spolupracovat na
vylepseni LM fontu k aspon castecne spokojenosti ceskych a slovenskych
uzivatelu.

Ptam se proto, ze si nejsem jist. Ve vyborovem listu mel dulezite
slovo Petr Sojka a zdalo se mi, ze jeho nazor byl takovy, ze v zajmu
pokroku bychom klidne mohli csfonty odlozit. Nekteri dalsi mu
prizvukovali. Oponoval mu tam jenom Petr Brezina, ale ten se sobotni
akce neucastni. Da se tedy predpokladat, ze Petr Sojka bude mit
dulezite slovo i v diskusi s autorem LM fontu a z ni by pak
B. Jackowski mohl nabyt dojmu, ze radi vymenime CSfonty za LM fonty.

Zdravim

Petr Olsak