Off topic: Re: LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Fri Nov 18 22:54:53 CET 2005

Dobry den.

Tento prispevek  muze dle meho  nazoru  jen  malo  relevantne prispet
teto  diskuzi a proto jsem dal pred predmet Off topic. Doufam, ze mi
tedy nekdo nevytkne, ze jsem se zapojil do diskuze, ktere ani moc nerozumim

Takze :

Dlouho jsem premyslel, jestli se do diskuze zapojit, nebot o fontech
toho opravdu moc nevim - snad jen to ze "muj TeX" pouziva CSfonty a ze
existuji i nejake jine, ktere se daji s TeXem pouzit. To je samozrejme
dost malo!!! Na druhe strane takovych uzivatelu TeXu jako jsem ja - tj.
naprostych amateru, je urcite vic nez vas odborniku, kteri se ted
dohaduji v diskuzi, ktera se tyka i nas, kteri o fontech a sazbe maji
opravdu jen velmi povrchni znalosti.

Jednim z duvodu, ze jsem pred par lety zacal TeX pouzivat, byla potreba
sazet matematiku. Velice brzy jsem ale presel na TeX skoro vyhradne a od
te doby pouzivam  MS Word a jine textove procesory jen zcela vyjimecne,
napr. kdyz po me nekdo chce dokument, ktery musi byt schopen otevrit
nekolik lidi (vetsinou pracovni zalezitosti typu odevzdat dokumenty,
ktere budou v el. podobe vyuzity napr. jako podklad do vyrocni zpravy
atd....)

A ted zkuste hadat, proc jsem presel skoro vyhradne na TeX?? Protoze za
to, co "vyleze" z TeXu, za to se nemusim vubec stydet! Dokumenty, ktere
si po vysazeni natisknu mne uplne pohladi po dusi a potesi oko, ktere je
zvykle casto koukat na pekny typografiky humus.

Uz jsem pred casem psal, ze ziju naprosto oddelen od jakeholiv lokalni
TeXovske komunity a v mem okoli nikdo TeX nezna... Vlastne jak se to
vezme -  nezna ve smyslu, ze by s nim nekdo umel pracovat, ale spousta
lidi v mem okoli zna nektere moje  dokumenty, ktere mezi nimi koluji bud
(hlavne) v papirove podobe  nebo v PDF..  Pokud neni clovek naprosto
slepy, tak na prvni pohled pozna veci, ktere jsou sazeny TeXem a napr.
Wordem. A poznaji to i lidi, kteri s TeXem nikdy nepracovali!!! Nekteri
lide se mne totiz obcas ptaji, co pouzivam na psani svych dokumentu
resp. jake pouzivam pismo, ze to tak pekne vypada !!! To je pro mne
znamkou toho, ze byt typograficka kultura pomalu ale jiste "umira", tak
rade lidi neni jedno, jake veci predlozi svym ocim ke cteni ... nebo pod
jake dokumenty se podepisi. Na druhe strane je asi (doufam ze ne)
vetsina, ktere je totalne jedno v jake kvalite ctou dokumenty, nebot
hlavni je prece obsah a ne forma..
To co se mi obcas dostane k precteni je pomalu na zvraceni .. dnes si
spousta lidi mysli, ze si muze napsat ve Wordu klidne svoji knihu a
natisknout si ji a pak se s tim vsude mozne chlubit...

Jsme v dobe, ktera je zalozena na kazdodennim hledani kompromisu a
kompromisnim chovani. Postupne to vede k totalni degradaci hodnot -
kompromisy jsou cim dal tim vic "kompromisovatejsi", az to uz neni
kompromis, ale uplne se podrizeni jakemusi vnejsimu diktatu okoli !!!! A
tohle podle mne ted hrozi i ceskemu TeXu!

Jak pozoruji vasi diskuzi, pripada mi, ze situace nazrava do stadia,
kterou bych obrazne prirovnal k tomu, ze diky tomu, ze je neco
novejsiho, nebo ze je zrovna potreba udelat nejaky "rozumny" kompromis,
vyhodi se do smeti vsechny stare sazeci stroje a litery, sazeci se
propustí do duchodu a budeme si vsichni rikat, ze pokrok je pokrok, a ze
to nakonec nebyl zas tak spatny kompromis!

Mozna si reknete, ze kdyz o tom nic nevim, tak do toho nemam moc co
kecat, ale rad bych za sebe a verim tomu i za jine TeXove outsidery
podporil snahu tech, kteri chteji uchovat stavajici CSfonty v
distribucich TeXu a delat naproste minimum kompromisu, ktere by mely za
nasledek snizeni typograficke kvality dokumentu, ktere budou v budoucnu
sazeny ceskym TeXem.

Drzim vam v tom vsechny sve palce a preji hodne sil a odhodlani ..

Jarda Hajtmar

Jaromír Kuben napsal(a):

> Dobry den.
> Byl jsem ted tri dny pryc a procitam si celou tu bourlivou diskusi. A
> jsem ji ponekud
> frustrovan. Lide, kteri maji tex nepochybne radi, na sebe podle mne
> ponekud zbytecne
> vytahuji silna slova, ktera se pak nekdy tezko berou zpet. Myslim, ze
> tri podstatne
> veci presne vyjadril p. Wagner v predchozim textu.
>
> 1. Domnivam se, ze na vyborovem listu jasne zaznelo, ze po testech,
> ktere byly provedeny,
>     se ukazalo, ze CS fonty se nedaji nahradit LM fonty. Z toho snad
> [...]

---
avast! Antivirus: Odchozi zprava cista.
Virova databaze (VPS): 0546-4, 18.11.2005
Testovano: 18.11.2005 22:54:26