vodici tecky v tabulce

Petr Brezina petr-brezina at volny.cz
Wed Mar 9 23:32:16 CET 2005

Ad Libor Hendrych, 9. 3. 2005, 15:53:36
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

> v TeXbook naruby jsem vyhledal odkaz na \halign to sirka a pouzil
> nasledovne:
> ---------------------
> \halign to 10cm{\tabskip=0pt plus1fil#&\tabskip=0pt\hbox to
> 3cm{\dotfill}#&\hfill#&\hskip 5pt#&\hbox to 3cm{\dotfill}#&\hfill#\cr
> a & A & 1000~kg & b & B & 1500~kg\cr
> c & C & 500~kg & d & D & 400~kg\cr}
> ---------------------
> cimz jsem do tabulky dostal i vodici tecky presne tak, jak jsou
> definovany
> pomoci \dotfill.

> [...]

Libovolnou mezisloupcovou mezeru v tabulkach \halign lze preklenout
sloucenim bunek pomoci \span. Podle povahy zarovnani jednotlivych
polozek je zapotrebi pracovat s "fiktivnimi" bunkami. Je tu vsak jedna
zaludnost: Aby preklenuti mezisloupcove mezery fungovalo, alespon na
jednom radku musi byt dvojice bunek, mezi nimiz ma byt mezera
preklenuta, nesloucena; v praxi to znamena vlozeni jednoho
"fiktivniho" radku na zacatek tabulky. Mam takovy pocit, ze Petr Olsak
se ve svem TeXbooku naruby bohuzel o teto vcelku dulezite zaludnosti
nezminuje. Jeste bych vam doporucil, abyste si misto makra \dotfill,
ve kterem je pouzito \cleaders, definoval radeji vlastni makro \tecky,
kde misto \cleaders pouzijete \leaders; docilete tim toho, ze
jednotlive puntiky budou pekne pod sebou. Vase tabulka by pak mohla
vypadat asi takto:

\def\tecky{\leaders\hbox to5pt{\hss.\hss}\hfill}
\def\x{\span&}
\ialign to 10cm{%
   #\tabskip=0pt plus 1fil \tecky & % 1. bunka
   #\tabskip=0pt & % "fiktivni" bunka
   #\hfil & % 2. bunka
   \hfil #& % 3. bunka
   \hskip 5pt#\tabskip=0pt plus 1fil \tecky & % 4. bunka
   #\tabskip=0pt & % "fiktivni" bunka
   #\hfil & % 5. bunka
   \hfil#\cr % 6. bunka
% ted prijde "fiktivni" radek plny samych prikazu \omit:
\omit&\omit&\omit&\omit&\omit&\omit&\omit&\omit\cr\noalign{\nobreak}
a \x A & 1000~kg & b \x B & 1500~kg\cr
c \x C & 500~kg & d \x D & 400~kg\cr}

S pozdravem

Petr Brezina