deleni slov

Petr Sojka sojka at fi.muni.cz
Fri Jun 10 15:41:38 CEST 2005

On Fri, Jun 10, 2005 at 03:31:39PM +0200, Anton Surda wrote:
Dobry den,

> prave prebiehajuca diskusia o deleni ma inspirovala k nasledujucej otazke.
>
> v Miktexu som si naistaloval okrem americkeho aj anglicke delenie slov.
> Nainstaloval som ho dost takym klikacim sposobom a nebolo mi celkom jasne
> ako ho mam zapnut. Nakoniec som usudil, ze to delenie bude zabudovane v
> \language4.
> Existuje nejaky sposob ako si tuto domnienku explicitne overit?
Nejlepe si archivovat .log od vytvareni formatu a overit to v nem.

> ma znepokojuje omnoho mensia zhoda medzi anglickym delenim TeXu a
> Oxfordskym slovnikom, ako medzi americkym delenim a Websterom.

Ano, je to tak. Co se deleni tyce, USenglish (default, hyphen.tex)
a UKenglish maji mene spolecneho nez USenglish a cestina bez hacku.
Americane totiz ve svem pragmatismu deli slabicne, a v tomto duchu
nasleduji doporuceni uznavaneho nakladatelstvi Webster.
hyphen.tex byl generovan Liangem ze slov kapesniho Webstera.

Anglicane, naopak ve svem konzervatismu cti etymologii slova
a deli napr. mezi korenem a koncovkou, coz vybec nemusi byt ve shode
s vyslovnosti/slabikami. A v tomto duchu cti OUP, Oxford University
Press, ktery vydava slovniky s rozdelenymi slovy (a rozlisuji
v nem dokonce dve tridy svu: vhodne a mozne, ale nedoporucovane).

> Mate niekto skusenosti s anglickym delenim?

Je treba tedy polozit doplnujici otazku: s jakym "dialektem"
anglictiny?

--ps