poněkud OT - problém s fonty

David Jez dave.jez at seznam.cz
Tue Jan 25 18:25:32 CET 2005

  uz nekdy pred vikendem jsem posilal odpoved, z nejakych zahadnych duvodu
vsak nedoputovala do konference, coz me dost nastvalo. Toz novy pokus :-).

> Vážení a milí!
  Zdravim,

> Předen se omlouvám za dotaz, který není přímo TeXový, ale pouze typografický.
> V linuxové konferenci, kam by tento dotaz patřil spíše mi zatím nikdo
> neodpověděl...
  To se ani nedivim, jinak tak moc OT to zase neni.

> Pro sazbu titulní stránky jednoho časopisu jsem použil linuxový DTP Scribus
> (v TeXu by tahle věc byla přecejenom příliš složitá a zdlouhavá), avšak při
> použití libovolného řezu z rodiny Fujiyama jsou po expotru do pdf chybně
> zobrazeny znaky s diakritikou.
  Ktere znaky konkretne? Je to Fujiyama z kolekce Corelu? Jestli ano, tak
ta AFAIK neobsahuje zadny cesky znak s diakritikou. Resenim je font pocestit
nebo koupit jiz pocesteny rez. CE futuru nabizi napr. URW++ nebo ParaType.
  Co to znamena chybne zobrzeny? Je misto nich zobrazen .notdef znak nebo
je tam nejaky bitmapovy na prvni pohled odlisny znak? Nebo je to znak
z jineho pisma?

> Protože se zobrazením tohoto fontu má problém i OpenOffice.org, předpokládám,
> že je na vině font, a nikoli program.
  Pokud nezobrazuje ceske znaky tak je to proto, ze je pismo neobsahuje.
Pokud je zobrazuje, ale pri tisku nebo exportu do pdf se zmrsi tak to
muze byt i chyba jinde. OO.o treba obcas pri tisku mrsi nektere ceske
znaky i v pismech, ktere jsou normalne v poradku.

> Font lze sice nahradit určitými řezy Geometr, URW Gothic, či AvantGarde. Ty,
> ale nejsou zcela totožné.
  Z tohoto pohledu ji lze naradit libovolnym groteskem, nicmene pak uz
to neni futura :-). AvantGarde (tedy URW Gothic) se ji sice trochu podoba,
ale precijen jsou to odlisna pisma, navic je to na titulni stranku, to
bude fest videt a na prvni pohled znat rozdil.

> Je možné nějakým způsobem zajistit, aby font byl zobrazen korektně?
> Případně, kde a jak získat korektně se zobrazující alternativu tohoto fontu?
  Pokud font neobsahuje ceske znaky, tak je jedina moznost font pocestit.
Ceske fonty jdou ziskat jak jsem jiz psal, www.urwpp.de, www.paratype.com.
Jestli existuje nejaka opravdu pouzitelna free varianta nevim, nicmene
pokud existuje, tak asi nebude pocestena.

> S přáním mnoha dobrých věcí
> Martin Šanda
  S pozdravem,
 E-mail: dave.jez at seznam.cz