ceske formaty v TeX Live

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Feb 28 09:15:50 CET 2005

On Sat, 26 Feb 2005, Petr Brezina wrote:

> Ad Petr Olsak, 25. 2. 2005, 16:58:43
> %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
>
> Dobry den.
>
> jake minimum je treba, aby to chodilo apod., a tak jsem si naprosto
> jist, ze na TeXlive binarky skutecneho TeXu pritomny jsou. Zda se mi
> tedy, ze
> cely nas problem tkvi v tom, nasmerovat csplain na tyto binarky.

Mozna ano. Bohuzel, nejsem schopen toto nasmerovani zajistit.
Predpokladam, ze mnoho lidi generuje formaty pomoci predpripravenych
skriptu na TeXlive a nas pozadavek by znamenal zadat zasah do techto
skriptu. Vi nekdo presne, na kterych mistech by se co muselo zmenit?
Zna nekdo vsechny zpusoby (skripty a jina uzivatelska rozhrani), jak lide
generuji v TeXlivu format? Vsude tam bychom to museli pohlidat.

Pozadovat po Esserovi zmenu jeho skritpu tak, aby v pripade csplainu
odkazoval na TeX a nikoli pdfTeX mi prijde docela malo pruchozi.

> A propos, mohlo by se neco nazyvat distribuci TeXu, kdyby tam TeX
> nebyl?

On tam taky neni. Misto toho je tam jakysi TeXk, ktery kdyz precte vhodne
upraveny konf. soubor texmf.cnf, pak se jeho chovani muze docela hodne
odchylovat od puvodniho Knuthova TeXu. Tuhletu diskusi jsem s temi borci
vedl asi tak pred dvema lety. Volal jsem po tom, aby tam byl Knuthuv TeX.
Misto toho oni binarku prejmenovali na TeXk, aby vyhoveli pranim autora
TeXu.

I z tohoto pohledu mi prijde, ze trvat na pouziti TeXk a nikoli pdfTeXu
pro csplain je docela zoufale hnidopisstvi.

> Jeste mam jeden navrh ohledne zakomponovani toho konfiguracniho
> souboru pdftexconfig.tex do pdfcsplainu. Proc spekulovat nad tim, jak
> nejvyhodneji zajistit jeho nacteni? Nebylo by nahodou lepsi tech par
> radku jeho obsahu napevno prepsat do csplain.ini? Administrator csTeXu
> by to mel pod kontrolou a vsechny obavy, ktere se vyskytly v predchozi
> diskusi, by se razem rozplynuly.

Ano, libila by se mi tato kontrola, ale asi bych nestacil sledovt zmeny
v konfiguracnich moznostech pdfTeXu a doplnovat to tam prubezne.
Predstavme si, ze vyvojari pdfTeXu pridaji dalsi rys (podobny
napr. \pdfcompresslevel) a ja o tom nevim. Pokud tam ten rys nenastavim,
zustane konfigurace implicitni podle binakry pdftex, coz nemusi byt vzdy
optimalni nastaveni (viz priklad \pdfcompresslevel). Kdyz se ale
odvolam na soubor pdftexconfig.tex, pak se da predpokladat, ze to v nem
bude vzdy optimalne nastaveno (i pripadne nove rysy). Drive (pred rokem)
jsem spolehal na nastaveni v souboru pdftex.cfg, ktery taky nebyl pod
kontrolou administratora csTeXu. Takze se vlastne nic noveho nedeje.

> Stejne mam pochybnosti, zda ten soubor pdftexconfig.tex je tak
> univerzalni, jak se tvari. PdfTeX prilis neznam, takze me prosim
> opravte, pokud se mylim: V tom souboru jsou nastaveny rozmery papiru
> A4; originalni plain pritom pocita s jinymi rozmery papiru. Lze tedy
> tento konfiguracni soubor vubec pouzit pro pdfplain? Nebudou pak
> vysledne dokumenty ponekud ujete?

To je zajimava otazka. V puvodnim souboru pdftex.cfg (mimo prostor maker)
byl taky nastaven format A4. Co s tim delali zarputili americti plainiste,
to tedy fakt nevim.

Zdravim

Petr Olsak