A zase fonty... + prehlaska x trema

David Jez dave.jez at seznam.cz
Thu Dec 15 11:54:47 CET 2005

> Dobrý den,
  Zdravím,

> Po přenosu do Linuxu s tetexem se mi "zničehonic"
> obrázek mírně znehodnotil. Buď špatně měřím, nebo
> je mezi akcentovou dotažnicí a verzálkovou dotažnicí
> ve fontech CS a ve fontech "CS-pfb"  znatelný rozdíl:
> v CS mi vychází   0,1  cicer, zatímco
> v CS-pfb v tetexu 0.05 cicer.
  Doporučuji použít bitmapové písmo. Nastavení se provede pomocí updmap,
minimálně dvips a dvipdf je použijí, pokud by pdfTeX použil Type1 verzi,
nezbyde než upravit updmap aby mu Type1 verzi necpal vůbec.

> Je umělecký záměr nebo chyba? (Subjektivní názor: v CS to vypadá
> lépe.)
  Petr Olšák to vysvětloval už několikrát, navíc to vysvětluje
v dokumentech k CS TeXu: CS fonty jsou metafontové zdroje, Type1 verze
je alfa, pokusná verze což je IMHO dostatečně označeno a dostatečně
dobře je také vysvětleno proč. Byl to pokus umlčet ze všech stran
ukřičené nářky typu ,,Ten de*ní reader mi zobrazuje kostrbatá
písmenka!``
  Prostě zatím Type1 verze neodpovídá mf zdrojům a správně je to tak,
jak je to v mf. Kde rozdíly nevadí, dá se použít Type1, pokud by rozdíly
vadily, tak by se používat neměla.

> (Mimochodem: Zkoušel jsem i akcentované y [ý], ale to má tu čárku
> šíleně vlevo.)
  Může být. AFAIK by umístění mělo odpovídat pouze v csr10.

> v literatuře (Sazba I.) jsem se dočetl, že je rozdíl mezi
> znakem pro přehlásku (diaresis) a tzv. tremou (tečky blíže u sebe,
> níže posazené, vyznačení výslovnosti, např. Noël).
> Jak se to sází? Počítá se s tím ve fontech LM?
  Dieresis a francouzská tréma by měly být totéž, jinak v unicode je to
jeden znak. Níže posazené je asi znaménko umlaut, v unicode se to
bohužel také nerozlišuje. Proto to ani LM fonty nijak neřeší. A navíc by
to neřešily i tak, Boguslav prohlašoval, že chce mít akcenty stejně
posazené. Pokud se znaky skládají z kompozitů, dá se rozdíl dělat
posazením s nebo bez mezery.
  Dalo by se to sázet upraveným fontem, ve kterém se rozdíly provedou
třeba ručně v editoru.

>                                          Tomáš Hála
  S pozdravem,
David Jež
  David "Dave" Jez                Brno, CZ, Europe
 E-mail: dave.jez at seznam.cz
PGP key: finger xjezda00 at eva.fit.vutbr.cz