Gnuplot grafy v LaTeXu

Vladimír Třebický guru.list at xhost.cz
Tue Dec 6 12:35:33 CET 2005

Lubos Kloc wrote:
> Dobry den,
>   kazda zverejnena napoveda je vitana, k teto mam ale nejake pripominky.
> Pouzivam gnuplot spolu s TeXem pro kresleni grafu ve svych publikacich
> uz temer deset let. Takze vim, ze gnuplot zejmena ve spojeni s MetaPostem
> je jednim z nejmocnejsich nastroju pro tvorbu vysoce kvalitnich grafu.
> A z tohoto hlediska se mne Vase ukazka jevi pro tento system jako ponekud
> dehonestujici.

	Dobrý den.

Já jsem chtěl vytvořit v Gnuplotu graf, ve kterém bych mohl používat TeX
(včetně jeho fontů), který ve výstupu bude vektorový a v kterém budu
moci používat libovolné barvy. Možná jsem neprozkoumal dostupnou
dokumentaci dostatečně důkladně, ale to ve výsledku není důležité --
takto jsem se alespoň něco naučil sám.

> 1)  Graf je z typografickeho hlediska malo kvalitni - cary jsou v pomeru
> k jeho velikosti
> prilis tenke, popisy male, popis os pouze jednotkami je nedostatecny.

Mě šlo spíš o nastínění principu.

> 2)  gnuplot umoznuje vystup primo do PDF, chybi zduvodneni mezikroku pres
> MP. (Tento mezikrok ovsem umoznuje jeste dale rozsirit ohromne moznosti
> gnuplotu, tato ukazka to vsak nijak nevyuziva).  Volba "linetype" je v
> pomerne sirokych
> mezich mozna primo v gnuplotu.

Já se změnu linetype v Gnuplot dokumentaci najít snažil, ale nenašel.
(Pevně však věřím, že to lze -- nejspíš jednoduše.) Terminál `mp'
mimojiné moc nastavování neposkytuje. Není potřeba -- právě proto, že si
každý může zeditovat výsledný METAPOST. Tak jsem to alespoň pochopil já
(v rámci svých TeX-Gnuplot-METAPOST-typografických znalostech, které se
nedají ani zdaleka srovnávat se znalostmi průměrného přispěvatele do
této konference), ale bubu velmi vděčný za jednodušší řešení, případně radu.

> Nasly by se i dalsi mouchy, ale o to nejde.  Kdyz si ty ukazky prohledne
> nejaky zacatecnik,
> nejspis si rekne, ze kvuli tomuhle se prece nepotrebuje ucit gnuplot ci
> TeX. A to by byla
> podle meho nazoru skoda.
>
> S pozdravem,
>
> Lubos Kloc