A zase fonty... + prehlaska x trema

Tomas Hala thala at pef.mendelu.cz
Tue Dec 13 14:01:33 CET 2005

Dobrý den,

před časem jsem si připravil jistý obrázek v prostředí
picture, který obsahuje písmovou osnovu a v ní písmena
Ťby. Přeloženo v emtexu pro DOS, font csbx12 scaled 6000.

Po přenosu do Linuxu s tetexem se mi "zničehonic"
obrázek mírně znehodnotil. Buď špatně měřím, nebo
je mezi akcentovou dotažnicí a verzálkovou dotažnicí
ve fontech CS a ve fontech "CS-pfb"  znatelný rozdíl:
v CS mi vychází   0,1  cicer, zatímco
v CS-pfb v tetexu 0.05 cicer.

Je umělecký záměr nebo chyba? (Subjektivní názor: v CS to vypadá lépe.)

(Mimochodem: Zkoušel jsem i akcentované y [ý], ale to má tu čárku šíleně vlevo.)

--

A ještě druhý problém:

v literatuře (Sazba I.) jsem se dočetl, že je rozdíl mezi
znakem pro přehlásku (diaresis) a tzv. tremou (tečky blíže u sebe,
níže posazené, vyznačení výslovnosti, např. Noël).
Jak se to sází? Počítá se s tím ve fontech LM?

                                         Tomáš Hála
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, Provozně ekonomická fakulta,
Ústav informatiky, Zemědělská 1, CZ-613 00 Brno,  tel. +420 545 13 22 28