Kodovanie v TeXu

Anton Surda fyzisurd at savba.sk
Mon Apr 11 18:28:25 CEST 2005

Dobry den,

Ukazuje sa, ze TeX aj po mnohych rokoch priatelskeho spoluzitia dokaze
prist s novymi prekvapeniami.
Pokazil sa mi pocitac s XP a Miktexom. Tu som mal nastavene akesi
kodovanie slovenciny, ktore sa rozhodne lisilo od Latin2. Ked som v nudzi
presiel na W98 a Emtex s Latin2 a zabudol som prekodovat dokumenty, s
prekvapenim som zistil, ze vacsina znakov sa v konecnej sadzbe zobrazila
spravne. Teda tie, ktore sedeli na neobsadenych miestach fontovej tabulky
CsTeXu (napr. csr10). To bolo prijemne prekvapenie. Co tento ukaz
zabezpecuje mi zatial
nie je jasne. V subore plain.tex nic v tomto smere nie je, asi ostava uz
len tcp tabulka.
Prislo aj prekvapenie neprijemne. Niektore znaky z neobsadenych
pozicii  mali v mojom dokumente znazornovat polske pismena, mapovali sa
vsak na slovenske. Pokojne som spravil standartnu proceduru, ked som ich
urobil aktivnymi a predefinoval na polske (napr. \'n). Ukazalo sa vsak, ze
spolu s nim sa rovnako zmenil aj jeho prislusny slovensky obraz (tu
konkretne \"a na \'n). Zda sa teda, ze v Emtexu nie je mozne vyuzit na
nejake specialne efekty vsetkych 256 znakov a viacere z nich su
vlastne totozne (nemal som vela casu ukaz studovat, ale zdalo sa, ze tie,
ktorych pozicie sa od seba lisia o 32 alebo 64 a su nad 128).
Mozem tento neprijemny ukaz nejako potlacit a priradit kazdemu aktivnemu
znaku nezavisle rozne makra? Ak je Emtex TeX, potom by taketo divociny
mali robit vsetky verzie TeXu.

Zdravi

Anton Surda