pdflatex, pismenka bez diakritiky po copy-and-paste z Acrobatu

Milan Vancura milan at ucw.cz
Thu Sep 2 12:13:11 CEST 2004

> No, ja si myslim, ze mate pravdu jen v bode 1. Do dokumentu se vskutku
> musi vlozit ceske znaky (opatrene spravnym kodovanim) a nikoliv
> kompozity. To by pro spravne kopirovani do schranky melo stacit (a
> urcite mi to staci pro AR 6.0.2 CZ Win, mapovani do Unicode urcite v
> tomto pripade nepouzivam).

Pravdu ma pan Kloc, pouze doslo k nedorozumeni ceho ze je to tabulka. ToUnicode
je vnitrni objekt v PDF dokumentu, tabulka mapovani kodu znaku (casti) fontu do
Unicode, tedy de facto "pojmenovani" tech kodu. Pouziva se zejmena proto, ze v
PDF dokumentech se bezne vyskytuji pouze casti fontu (jen pouzite znaky) a tedy
vysledne kodovani neni zadne standardizovane, ale typicky napr.:

0123456789AB
Tot jeprvnia

Pokud vkladate timto fontem pouze text "Toto je prvni veta".

S tim, jake kodovani pouzivate na operacnim systemu nebo na vystupu Acrobatu
vseobecne to nema vubec zadnou souvislost.

K puvodnimu dotazu: s pdfTeXem nemam zadnou zkusenost, ale rekl bych ze jde o
problem "kdo driv": jestli text nejdrive zpracuje pdfTeX (ten vi, ze je to
jeden znak, napr. r s hackem) nebo nejaka makra, napr. babelu. Pokud ta makra z
toho udelaji dva znaky, tak uz se konvertor (pdfTeX) nema sanci neco dozvedet.

Proto si myslim, ze by mohlo pomoci pouzivat cstex a mozna take pocestene
PS fonty. Tam je kompozit vyrabeny az na urovni AFM, takze uplne mimo TeX a
pdfTeX by tim padem mel mit moznost poznat (a tim padem pouzit a vlozit do PDF)
spravnou tabulku kodovani. Snad... Osobne bych se podival po fontech, kde je
kazdy znak jen jeden znak :-) Napr. existuje myslim prevod cs fontu do Type1.
Idealni kandidat, pokud mate jen hladkou sazbu. Pokud mate slozitou matematiku
s AMS fonty a fonty z jeste dalsich zdroju, musel byste se podivat, jestli
existuji jejich Type1 varianty (ale to musite udelat tak jako tak).

S pozdravem,

Milan Vancura