Pripominky k cspsfonts2 a k novym CS-fontum

Petr Brezina petr-brezina at volny.cz
Tue Nov 23 22:48:39 CET 2004

Ad David Jez, 23. 11. 2004, 10:30:02
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

> Fajn, v tom pripade jsou 2 moznosti: Nechat sirku 740 nebo nastavit
> 600 s tim, ze se znaky holt sliji (konec koncu, slevaji se i ted jak
> v ghostscriptu s URW fonty tak i s Adobe Courierem v AR).
> Pouzit virtualni font nechci, prijde mi to zbytecne; kdyz uz stejne
> bude metrika pro pevnou sirku (napr. 600) tak stejne neni co resit.

Vtip je v tom, ze TeX klade do dvi-souboru prikazy pro vysazeni
prislusnych znaku, aniz by explicitne menil aktualni bod sazby;
mlcky totiz predpoklada, ze se dvi-ovladac na zaklade sirek znaku
z daneho fontu (tj. ze souboru *.pk nebo *.pfb) sam postara o spravny
pohyb bodu sazby. Jinymi slovy: ve dvi-souboru mas radu prikazu na
vysazeni znaku a dvi-ovladac polozi tyto znaky jeden vedle druheho
tak, jak je najde v *.pk ci *.pfb, a když skutecna sirka techto znaku
ve fontu (*.pk ci *.pfb) bude jina, nez s jakou pocital TeX (*.tfm),
asi se budes hrozne divit, co dvi-ovladac zobrazi.
Proto by bylo hrubou chybou v tfm-metrice natvrdo (tj. bez pouziti
virtualniho fontu) zmenit sirku znaku z tech 740 na 600.
To je cela pointa toho, proc navrhuju virtualni font.
Ten jeden virtualni font, ktery by byl potreba pro ucrbo, za
zbytecny nepovazuju.

> Co se tyce tabulek xl2.enc a xt2.enc: dohodneme se na tom, ze je
> menit nebudu (krome jedine zmeny kterou bylo pridani znaku Euro). Konec
> koncu v src jsou vsechny skripty nutne pro vytvareni, takze pripadne
> neni problem vytvorit si znovu couriera pokud potrebujes bez ligatur.
> Logicke jsou sice oba argumenty jak pro ligatury, tak proti, ale
> priklanim se k soucasne verzi.

Se zachovanim rozlozeni znaku souhlasim, se zachovanim kerningu a ligatur
v xt2.enc nesouhlasim, ale respektuju to. Me typograficke aktivity to
bezprostredne nezasahne, nebot jsem zvykly pouzivat svuj balicek pburw35,
ktery je podle meho gusta. Jen skoda, ze se do diskuse nazapojilo vice
lidi.

> V tom pripade navrhuji nazev cspsfonts-urw35.

Jak ted na to koukam, ani by tam nemusela byt ta petatricitka. Je to
jedno; hlavni je, ze se v nazvu objevi "urw".

S pozdravem

Petr Brezina