Posunutý copyright

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Tue Mar 16 09:41:32 CET 2004

Marcel Svitalský wrote:

> To je asi nedorozumění. :-)) Ten kroužek je -- přesně jak říkáte -- pod
> řádkou, o maličko výše oproti textu je jen to 'c' v něm -- je to znát,
> když si v xdvi zvětším pravým myšítkem výstup na maximum a na spodek
> textu přiložím pravítko (tj. okraj zvětšovacího okna), na papíře jsem to
> nezkoušel. Vizte přiložené obrázky. Makro je standardní \copyright.
> Vlastní jsem na toto ještě nedělal (nepotřeboval jsem jej), psal jsem
> pouze, že na takovéto drobnosti si je dělám sám, pokud potřebuji.
>
> Marcel Svitalský
> --

Makro \copyright je velice jednoduche makro, muzete ho najit v TBN na
strane 348. Nechci to sem opisovat, ale je zrejme, ze c je posazeno
o 0.07ex nad ucari a krouzek tim padem zasahuje pod ucari. Nic nikam
neposkakuje.

Z prilozene ukazky je videt, v cem je patrne vas problem:
prvni radek je sazen pomoci \copyright a fontem cmr,
druhy a treti sazi \char'323 respektive \char'343 z fontu rpsyr
a zbyly text je vysazen fontem rptmr.

Pokud je copyright primo znakem fontu, je c v nem mensi nez textove
a krouzek kolem je tesnejsi, takze cely znak je podstatne mensi a
je posazen krouzkem na ucari. \copyright bere c z aktualniho fontu
(stejne velke jako textove) a krouzek je volnejsi, takze cely znak
je vetsi. Kdyby byl posazen krouzkem na ucari, vycnival by prilis
nahoru. Uprava makra \copyright tak, aby vypadal obdobne jako v PS
fontech by byla mozna a neprilis slozita, stacilo by vybirat znaky
z mensich stupnu fontu a posunout je vic nahoru. Priznam se ale,
ze mne se Knuthovo reseni subjektivne docela libi.

       Lubos Kloc