Vektorova grafika pre Texistov

Ladislav Bitto geoflabi at savba.sk
Wed Mar 24 13:55:44 CET 2004

Dobry den,

takmer rok sa chystam napisat Vam tento mail. Uz 20 rokov pouzivam
(teda zhruba je taky stary ako TeX) rovnaky graficky system -  ktory
som obohatil o TeX a PS - a tak obstoji aj v dnesnej dobe. 12 rokov po
poslednych upravach vo Vypoctovom Stredisku SAV som sa odvazil opytat, ci by
sa nemohli uvolnit zdrojove kody tohto grafickeho systemu. Nakoniec to mam
vo svojom pocitaci.

Tvorba obrazkov funguje v kratkosti takto: kod pre obrazok(y) sa pise vo
FORTRANe (kde mozme zapisovat TeXovske a aj PostScriptove prikazy = vyuzivat
nato pripravene podprogramy). FORTRAN vyprodukuje specialny kod, ktory
rozlozim na jeden LaTeXovy subor (ked tam je viac obrazkov, tak bude viac
stran) a na tolko PS suborov, kolko sme naprogramovali obrazkov. Obrazky
uvidim hned ako prelozim ten LaTeXovy subor (existuje makro plaincad.tex,
ktory by umoznil prelozit tento subor aj s plainTeXom). V Zpravodaji 2004/1
by mal o tom vyjst clanok, kde na deviatych stranach je podrobnejsie
vysvetlenie, ze co to vlastne je a ako to cele funguje.

Podporu TeXu a PostScriptu som musel zvladnut tak, ze som nemal k dispozicii
zdrojove kody grafickeho systemu GPVTV (Graficke Podprogramy pre
Vedecko-Technicke Vypocty).

Balik obsahuje podprogramy pre 2D a aj pre 3D grafiku. Okrem zakladnych
grafickych objektov (ciara, typ ciary, farby, kruhy, rotovane elipsy,
stvorec, polygony, vyplne, sipky, rozne symboly, objekty) by nemal byt
problem polozit sipky na krivku, opisat krivku textom, pisat text s roznym
uhlom, pisat zrkadlovo.... Tento graficky balik je pre mna vdaka TeXu a PS
poriadny kanon na obrazky - dokazem s nim vytvorit 95% svojich obrazkov. Za
tych 20 rokov som s nim vytvoril a pomohol vytvorit viac nez 200 000.

Ak by sa nasiel niekto zvedavy a odvazny, skusil by som splnit nieco z
nizsieuvedeneho (cim vyssie cislo, tym nepravdepodobnejsie):

0 - zbytocne som otravoval, nikto nema zaujem
1 - niekto sa ozve, ma zaujem prezriet ukazky
2 - skusim dat dokopy 100-200 ukazok bez zdroja (to pojde rychlejsie)
3 - bude zaujem aj o zdrojovy kod (to pojde pomalsie)
4 - niekto by to chcel skusit (mozno bude treba vybavit uvolnenie
    zdrojoveho kodu, mam iba linkovanu kniznicu pre DOS - chodi to v pohode
    pod WINXX, WIN NT, WIN XP, - a pre UNIX, co moze byt vystavene)
5 - budem musiet napisat manual k tomu grafickemu systemu (ten bohuzial nie
    je na paske). Ako taky manual k podpore TeXu a PostScriptu mam napisany,
    lebo som uz neudrzal v hlave tie podprogramy.
6 - niekto by mal zaujem o moj specialny editor na tento ucel a o postup
    s akym vytvaram obrazky ja (funguje pre DOS a pod WINXX, WIN NT, WIN XP)
7 - if(6) then -> maly pokec o tom + vytvorit instalacku
8 - mal by som sa lepsie starat o tento kolos

S pozdravom
Bitto Ladislav