obecna pravidla sazby

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Mon Jun 14 14:56:30 CEST 2004

Dont Miroslav wrote:

> Pokud by to bylo \cdot, bylo by to v poradku. Pochopil jsem to ale tak,
> ze tecka je dole. Byl to muj omyl?

Ne, nebyl to omyl. Tecka je dole.
V knihovne mam vynikajici zdroj informaci, ktery se jmenuje
"Symboly, jednotky a nazvoslovi ve fyzice" (Academia 1983).
Je to preklad dokumentu UIP 20/1978. K nasobeni
je tam nasledujici poznamka prekladatele:

"V anglickem originalu se pro oznaceni soucinu pouziva tecka
nad linkou $(a\cdot b)$. I kdyz v CSSR nehrozi zamena s desetinnym
znamenkem, bylo by toto oznaceni vyhodne. Dosud se vsak bezne uziva
jako znak nasobeni tecka na lince $(a.b)$ a toto oznaceni bude proto
uzivano i v teto publikaci."

Vyznaceni soucinu teckou na ucari je tedy specifikum ceske resp.
slovenske typografie. Myslim, ze v soucasne dobe uz nema smysl se ho
drzet a je lepsi pouzivat i ceskych textech \cdot. Vzhledu ani
srozumitelnosti dokumentu to v zadnem pripade neuskodi, a typografie
by nemela byt zkostnatele konzervativni.

S pozdravem,

     Lubos Kloc