znova obrazky :-)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Feb 25 13:27:06 CET 2004

On Wed, 25 Feb 2004, Kornel Csach wrote:

> Zdenek Wagner wrote:
>
> Ako jpg som to ulozil len preto lebo som to povodne chcel poslat do
> listu cele (ked som dal spocitat pocet farieb v obrazku bolo to viac ako
> 8000). Beriem vsetky argumenty proti jpg. Uvedomujem si problem
> farebnych priestorov napriek tomu ma trosku prekvapil ten velky rozdiel
> vo farebnosti. Pri priprave nejekaho dokumentu si asi treba vybrat
> sposob akym budu vsetky screenshoty do dokumentu vkladane ten najprv
> dobre naladit a potom ho dodrziavat.

Presne tak.

> <upresnenie>
> V ziadnom pripade som nechcel aby niekto nieco meral pravitkom :-).
> Mozno by som mal upresnit ze prvy obrazok ma 241x332, druhy ma 964x1323
> (bilinear + jpeg kompresia) pixelov. Do pdf-ka boli vlozene tak aby mali
> sirku 6cm. Stranka v pdf je a4 (sirka 210mm). Moj monitor ma rozlisenie
> 1152x864, acrobat reader bol ,,maximalizovany'', View->Fit Width, pricom
> toolbar mam na lavej strane. :-)

Ja si PDF prohlizim tak, ze sirka stranky (nezavisle na rozmeru pro tisk)
je na mem monitoru priblizne 26cm (doma jeste vetsi, protoze mam vetsi
monitor). Pokud byl obrazek vlozen tak, aby na strance A4 na vysku mel
6cm, pak na mem monitoru bude mit priblizne 7.5cm (je to v rozliseni
1280x1024 na 17" monitoru, tj. 120dpi). Tim jsem chtel ukazat, ze muj zvyk
pri prohlizeni PDF je jiny nez Vas. Nerikam, jestli lepsi nebo horsi,
proste jiny, protoze kazemu vyhovuje neco jineho. Tim chci demonstrovat,
ze nastavovani velikosti obrazku v pixelech je dosti pofiderni. Jak jste
sam psal, je nutno najit vhodnou metodu, ktera bude pro kazde pouziti
jina. Budu to delat jinak, pokud budu predpokladat prohlizeni na obrazovce,
jinak pro tisk na stolni tiskarne, jinak pro digitalni tiskovy stroj a
jinak pro ofset. Navic i v PDF se pro barevne obrazky, ktere byly puvodne
ulozeny jinak, pouziva komprese JPEG, ale da se vypnout v ps2pdf, v
Distilleru i v pdftexu. Pokud v dotazu neni dobre vysvetleno, co clovek
chce, mohu bud dat "sofistikovanou" odpoved, kde se pokusim nastinit
vsechny moznosti (ale strucne, protoze je to tema na kapitolu do knihy),
pripadne odkazat na www.grafika.cz nebo ucebnice typografie (a to jsem
jeste nezminil systemy pro spravu barevnych profilu, bez nichz Vam tisk
nedopadne dobre). Pokud je dotaz presne formulovan, mohu do odpovedi
napsat jen tu jednu pozadovanou informaci.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz