znova obrazky :-)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Feb 24 09:55:17 CET 2004

On Mon, 23 Feb 2004, Michal Kyselica wrote:

> [...]
> neopisal presne, co je za problem. Skusim teraz:
>
> mam TexLive, Windows XP a snazim sa obrazky vkladat takymto kodom:
>
> \begin{figure}[h]
> \begin{center}
> 		\includegraphics[scale=1.0]{pictures/ch_app_java/env_settings_04.jpg}
> 	\caption{Vytvorenie systémovej premennej - New System Variable.}
> 	\label{env_settings_04}
> 	\end{center}
> \end{figure}
>
> V prilohe posielam 2 obrazky: prvy je to co som "grabol" grafickym
> programom IrfanView a 2. obrazok je to ako to TexLive zobrazil do Pdf-ka

V podstate musite udelat tyto kroky:

1. Overit si, jak DVI ovladac zachazi s bitmapovymi obrazky. Vetsina
ovladacu to dela tak, ze bez ohledu na informace v hlavicce obrazku
ztotozni pixel bitmapy s pixelem vystupniho zarizeni. Musite proto znat
rozliseni vystupniho zarizeni a obrazek udelat ve stejnem rozliseni. Jine
ovladace, ktere vytvareji PS nebo PDF, vlozi soucasne s obrazkem
transformaci, ktera prepocte rozliseni obrazku na rozliseni vystupniho
zarizeni. Kazdy ovladac to dela konzistentne, takze kdyz si u sveho
ovladace zjistite, jakym zpusobem vklada JPG, bude to platit provzdy.
IrfanView znam jen priblizne, takze nevim, zda zobrazi rozliseni obrazku a
zda ho dovede zmenit. Pokud nechcete platit za PhotoShop, pouzijte Gimp.
Je zdarma i pro Windows.

2a) pixel bitmapy = pixel vystupniho zarizeni: v grafickem editoru si
nechte zvetsit/zmensit obrazek na pozadovanou velikost podle rozliseni
vystupniho zarizeni. Zde se hodi gimp. protoze se nastavite rozliseni a
vidite rovnou velikost obrazku v "lidskych" jednotkach.

2b) pri vkladani se bere ohled na rozliseni bitmapy: bez prepocitani
bitmapy staci zmenit rozliseni tak, aby velikost odpovidala Vasemu
pozadavku. Muzete take v makru \includegraphics pouzit pozadovane rozmery,
napr. width=5cm nebo height=4cm. Pokud [pouzijete oboji, muze dojit k
deformaci. Kdyz definujete pouze jeden rozmer, druhy rozmer se dopocita
tak, aby pomer stran zustal zachovan.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz