Delenie slov

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Feb 6 15:21:44 CET 2004

On Fri, 6 Feb 2004, Petr Sojka wrote:

> A jaky zlom chcete docilit?
> Pokud na spojovniku chcete zlom zakazat, nastavte
> \exhyphenpenalty. Pokud chcete, aby se rozdelovnik
> zopakoval na zacatku radku, vkladejte misto
> - \discretionary{-}{-}{-} (nebo si udelejte misto tohoto zapisu
> nejaky aktivni znak a ten pouzivejte).

Pripadne v cslatexu pouzijte option split, tj.
\usepackage[split]{czech} nebo \usepackage[split]{slovak}

Pak je ale - aktivni, coz v nekterych pripadech zpusobuje problemy. V OFS
je to osetreno, takze treba \setfonts[TyfaTexf-bf/] funguje spravne.

> Pokud chcete delit i slova okolo - ci jineho znaku
> s nulovym \lccode (napr. /), udelejte si makro, ktere
> dany znak obali z obou stran \hskip0pt\nobreak

Taky to slo napsat PgUp\discretionary{/}{}{/}PgDown

> Pridal bych se k tomuto doporuceni; chce to dost cviku
> a praxe, ale jakmile si udelate jasno v tom, jak vlastne
> TeX lame odstavec a jak jednotlive parametry zlom ovlivnuji,
> doladit pro konkretni projekt parametry zlomu nemusi byt
> casove narocne.

Ja jsem si dost oblibil pismo Dynamo Grotesk ze Stresovicke pismolijny. Ma
60 rezu a vzdy se da vybrat vhodna sirkova varianta, aby se tex vesel do
pozadovaneho rozmeru a vypadalo to dobre. Na rozdil od jinych bezpatkovych
pisem ma pravou kursivu. Na zalozkach obalu knih, kde mam k dispozici uzky
sloupec a casto sazim bile na tmave pozadi, je toto pismo naprosto skvele.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz