Delenie slov

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Fri Feb 6 15:03:05 CET 2004

On Fri, Feb 06, 2004 at 02:42:21PM +0100, Luboš Kloc wrote:
> [...]

Souvisi to hlavne s tim, ze jste neadaptoval parametry
algoritmu radkoveho zlomu (a design dokumentu) na zlom
v uzkych sloupcich.

> Zalamovani do uzkych sloupcu je obecne problem, protoze v nich neni
> dostatek pruznych mezer. TeX ma nastavena pomerne prisna typograficka
> pravidla a obvykle v takovych pripadech je nutno dost slevit.

Napriklad si vyhrat s nastavenim \emergencystretch,
nebot standardne neni nastaven vubec a tedy TeX nezkousi
treti pruchod algoritmu a dava mnoho pretecenych boxu.
Samozrejme design hraje podstatnu roli (typicky je treba zmensit pismo,
pripadne sazet na praporek a slevit z pozadavku (napr.
dat \righthyphenmin2).

A jaky zlom chcete docilit?
Pokud na spojovniku chcete zlom zakazat, nastavte
\exhyphenpenalty. Pokud chcete, aby se rozdelovnik
zopakoval na zacatku radku, vkladejte misto
- \discretionary{-}{-}{-} (nebo si udelejte misto tohoto zapisu
nejaky aktivni znak a ten pouzivejte).
Pokud chcete delit i slova okolo - ci jineho znaku
s nulovym \lccode (napr. /), udelejte si makro, ktere
dany znak obali z obou stran \hskip0pt\nobreak

vyresi to trik zmineny vyse; za /\hskip0pt\nobreak bude TeX
povazovat PgDown za normalni slovo, ktere bude rozdelovat dle aktualnich
(patrne ceskych) vzoru deleni. Chcete-li pak toto delit ,
zadejte do preambule dokumentu \hyphenation{Pg-Down} .
Musite take mit povoleno deleni slov zacinajicich velkym
pismenem (\uchyph).

> Nastudovat v TBN (je na siti) prislusnou kapitolu o zalamovani radku a
> deleni slov, a pak si pohrat s prislusnymi parametry. Nezalamovat
> text do prilis uzkych sloupcu, protoze typgraficky snesitelny zlom pak
> casto vubec neni mozny.

Pridal bych se k tomuto doporuceni; chce to dost cviku
a praxe, ale jakmile si udelate jasno v tom, jak vlastne
TeX lame odstavec a jak jednotlive parametry zlom ovlivnuji,
doladit pro konkretni projekt parametry zlomu nemusi byt
casove narocne.

S pozdravem
Petr Sojka