Delenie slov

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Feb 6 14:16:32 CET 2004

On Fri, 6 Feb 2004, Branislav Ballo wrote:

> Pouzil som "twocolumn" pre formatovanie textu do dvoch stlpcov a vyskytol sa mi problem s delenim slov na koncoch riadkov. Neviem presne, ci to suvisi s twocolumn.
> Napr.:
>
> COM1-COM8 rozdeli na COM1- a na nasledovny riadok COM8, ale COM1- mi vycnieva za okolity text:
> textTEXTtextTE
> textTEXTtextTE
> xtTEXTtext COM1-
> COM8 textTEXTt
>
> PgUp/PgDown nerozdeli vobec:

Toto nejsou bezna slova, pochybuji, ze se v \patterns najde neco
pouzitelneho.

> textTEXTtextTE
> text PgUp/PgDown
> textTEXTtextTE
>
> $VstupIN-VystupOUT$ podobne:
> textTEXTtextTE
> textTEXT VstupIN-
> VystupOUT text

Presunutim tak velkeho kusu by zrejme v textu vznikly velke "diry", ktere
nepovoli \tolerance.

> Klá\-ves\-ni\-ce hoci napisem, kde ma delit slovo, slovo nepresunie na dalsi riadok ani ho rozumne nerozdeli ale urobi nasledovne:
> textTEXTtextTE
> textTEXT Kláves-
> nice textTEXTt

V pripade deleni kla- / vesnice je pravdepodobne \hbadness > \tolerance.
Presny popis algoritmu zlomu odstavce je napr. v TBN od Petra Olsaka. Take
mohu doporucit clanek Philipa Taylora Pragmatický prístup k odstavcom ve
Zpravodaji c. 3/1994, viz http://bulletin.cstug.cz/bul943.shtml

> Tiez mam podozrienie, ze deleniu slov vadi aj porostredie \Cite{}. Predosle ukazky ale neboli v zvlastnych prostrediach okrem $$ - matematicke prostr.
>
> Vie niekto know-how? Dakujem.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz