Uzke mezery v PS fontech

David Jez dave.jez at seznam.cz
Wed Dec 22 14:05:04 CET 2004

  Zdravim,

> Zpusob vypoctu badness v TeXu navic preferuje roztahovani proti stlacovani
> (za stejnou jednotku roztazeni jsem penalizovan mene nez za stlaceni).
  Ano, pokud ctvrtinovou mezeru roztahuje az na polovinu tak dokonce
splnuje i typograficka pravidla :-). Jinak se ale v cestine, podle napr.
ceske normy za mezeru povazuje 1/3 ctverciku. Ve starych peknych knihach
IMHO byva tretinova mezera take dodrzena.

> Ale trend je se k starym mistrum cerneho remesla zase vracet
> (HZ algoritmus neni nic jineho nez snaha napodobit
> Gutenberga). Prilis velke mezery totiz zpomaluji cteni.
> Proto radeji zvetsuji \linepenalty a i mirne
> zmensuji zakl. velikost mezisl. mezery ci zmensuji roztazitelnost
> (pokud to design v zavislosti na poctu znaku na radku,
> pouzitem fontu, atp. dovoli).
  Ja bych zase nejradeji mel mezeru spravne jednu tretinu s roztaznosti
90 az 115 procent a nepreferovat roztaznost pred stahovanim. Vypada
to potom lepe.
  Se spomalovanim cteni je to relativni, prilis male mezery jsou zase
neklidne, boli z nich oci a hure se rozlisuji. Oko na nich trati vic nez
na vetsi mezere, kterou plynule prejede a jde se dal. Pro cteni z
rozumne vzdalenosti a ctenarem se zdrave ne zrovna idealnim zrakem jsou
tretinove mezery idealni. Pokud se samozrejme nejedna o velice uzkou
sazbu, pokud mezera mezi radky neni mensi nez polovina ctverciku nebo
se nejedna o dalsi pripady, kdy vetsi mezera vypada spatne.

> S uctou a pozdravem
> --ps
  S pranim hezkeho zbytku dne,
 E-mail: dave.jez at seznam.cz