Uzke mezery v PS fontech

Petr Sojka sojka at fi.muni.cz
Mon Dec 20 22:16:50 CET 2004

On Mon, Dec 20, 2004 at 09:45:48PM +0100, Petr Brezina wrote:

> Viz napr. Pop-Flegr-Pop: Sazba I. Rucni sazba. Kdyz si otevru ruzne
> knihy vydane v prubehu 20. stol. (od jeho pocatku az do konce
> 80. let), jsou tam mezery vetsi nez v PS fontech. Take Knuth si ty
> (priblizne) tretinove mezery asi nevycucal z prstu. Text s temi

Nekteri typografove tvrdi ze vycucal
(viz diskuse na http://www.typophile.com/forums/messages/30/54586.html?1101680684
nebo i zminka Richarda Southala na tug.org/TUGboat/Articles/tb16-1/tb46jeff.pdf
).
Zpusob vypoctu badness v TeXu navic preferuje roztahovani proti stlacovani
(za stejnou jednotku roztazeni jsem penalizovan mene nez za stlaceni).

> tretinovymi mezerami se mi lepe cte; srov. napr. TST, str. 154, kde je
> v jednom odstavci PS font s temi uzkymi mezerami a zbytek knihy je
> vysazen pismem Computer Modern se tretinovymi mezerami.

> Bohuzel zrovna ve sve knihovnicce nemohu najit zadny tisk ze
> 16. stol. :-)  Ale typografie od te doby prodelala jisty vyvoj,
> dnes prece nemuzeme chtit napodobovat pri sazbe beznych dokumentu
> zvyky ze 16. stol.

Ale trend je se k starym mistrum cerneho remesla zase vracet
(HZ algoritmus neni nic jineho nez snaha napodobit
Gutenberga). Prilis velke mezery totiz zpomaluji cteni.
Proto radeji zvetsuji \linepenalty a i mirne
zmensuji zakl. velikost mezisl. mezery ci zmensuji roztazitelnost
(pokud to design v zavislosti na poctu znaku na radku,
pouzitem fontu, atp. dovoli).

S uctou a pozdravem
--ps