Uzke mezery v PS fontech

Petr Brezina petr-brezina at volny.cz
Mon Dec 20 21:45:48 CET 2004

Ad Petr Sojka, 20. 12. 2004, 18:16:49
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Dobry vecer.

> Kteri?

Viz napr. Pop-Flegr-Pop: Sazba I. Rucni sazba. Kdyz si otevru ruzne
knihy vydane v prubehu 20. stol. (od jeho pocatku az do konce
80. let), jsou tam mezery vetsi nez v PS fontech. Take Knuth si ty
(priblizne) tretinove mezery asi nevycucal z prstu. Text s temi
tretinovymi mezerami se mi lepe cte; srov. napr. TST, str. 154, kde je
v jednom odstavci PS font s temi uzkymi mezerami a zbytek knihy je
vysazen pismem Computer Modern se tretinovymi mezerami.

> Vzdyt se podivejte na nejake tisky ze 16. stoleti -- mezery
> jsou jen tak male, aby se nepletly s kerningem, navic jsou stejne
> (menily se litery, ne mezery, ty byly stejne a tedy 100% jednotne).

Bohuzel zrovna ve sve knihovnicce nemohu najit zadny tisk ze
16. stol. :-)  Ale typografie od te doby prodelala jisty vyvoj,
dnes prece nemuzeme chtit napodobovat pri sazbe beznych dokumentu
zvyky ze 16. stol.

S pozdravem

Petr Brezina