Visici rozdelovnik

Ondrej Koala Vacha koala at vju.cz
Tue Dec 14 23:51:43 CET 2004

yOn Tue, 14 Dec 2004, Petr Brezina wrote:

> Dobry den!
>  Kdyz jsem si vcera vecer procital konferenci, zaujala me diskuse
> o visicim rozdelovniku. Rad bych take prispel svoji troskou do mlyna.
> Tvrdim totiz, ze za jistych podminek TeX dokaze vysazet vycuhujici
> rozdelovnik a vubec pritom nemusite upravovat font ani nemusite

Samozrejme, visici interpunkce je popsana v Texbooku, sekci D.
Je to tam ukazane pokud si vzpominam pro rozdelovnik, tecku, carku a
uvozovky pres aktivni znaky. Konkretne reseni tecky nebo carky jako
aktivni znak je ponekud neprijemne.
Na druhe strane pokud chceme mit hezkou sazbu, tak je nutne vystrkovat i
tecku a carku.

> 3. Cely odstavec je sazen jednim fontem. (Pri sazbe beletrie to je
> obvykle. Nemylim-li se, kolega, ktery zadal o pomoc, chtel sazet
> povidky.)

Aniz bych chtel jakkoli znevazit praci na tomto hezkem makru, musim jen
dodat, ze stejne obvykle je to, kdyz je tam fontu vic - at uz se jedna o
mistni nebo jiny nazev psany typicky kurzivou apod. Pdftex ma vyhodu
ze:

1. muze byt vystrcen jakkykoli znak na zacatku (s citovanou vyjimkou
zacatku odstavce) a konce radku

2. mira vystrceni se da u kazdeho znaku nastavit pro zacatek/konec radku

3. vystrceni, tedy zmena pozice je zapoctena do celkoveho radkoveho zlomu

s pozdravem
--
Ondrej Koala Vacha