Jiny zpusob visiciho rozdelovniku?

Vit Zyka vit.zyka at seznam.cz
Mon Dec 13 22:30:35 CET 2004

> Možná jste si také nevšimli, že všech 6 odstavců na zadní straně TST je
> zarovnáno do obdélníku bez východového řádku, tj. s volbou
> \parfillskip=0pt. To vyžadovalo nejen práci se sazbou, ale i s jazykem.
> Musel jsem volit formulace tak, aby to pěkně podle tohoto požadavku vyšlo.
> TeX sice při \parfillskip=0pt obdélník zaručí a při dostatečném
> \emergencystretch rozvolní mezery v celém odstavci, ale při nevhodně
> dlouhém textu ty mezery mohou být dost příšerné.

Ja jsem pri sazbe sve fotograficke publikace o Sumave take pouzil toto
zarovnani textu do uplneho obdelniku. Navic byla sazba pomerne uzka a ve
vetsine casti jsem do ni nemohl zasahovat, neb slo o citace.

Resil jsem to druhym mikrotypografickym rozsirenim pdfTeXu, tzv. hz
algoritmem, pomoci (\pdfadjustspacing), vice posledni Zpravodaj 2004/2.
Tato funkce mohla mnohe uzivatele odrazovat; jeji pouziti vyzadovalo
pomerne netrivialni generovani (horizontalne) rozsirenych metrik fontu.
Od verze pdfTeXu 1.20, ktera se prave distribuje s TeX Live 2004, uz si
pdfTeX generuje rozsirene metriky sam ve sve pameti a uzivate tim vubec
netrapi. Pouziti je tak stejne snadne jako v pripade zavesenych znaku.
Dik patri, komu jinemu, Han The Thanhovi.

Vitek Zyka