Jiny zpusob visiciho rozdelovniku?

Matous Jan Fialka fialka.tex at seznam.cz
Mon Dec 13 01:45:01 CET 2004

On 12/12/04 19:44 +0100 or thereabouts, Vit Zyka wrote:

> Ono take vetsinou neni zadouci zavesovat na celou sirku znaku. Cilem
> zaveseni je vyrovnat hrany sazby do bloku, aby opticky (nikoliv
> geometricky) vypadaly rovne. Znaky, jejichz kresba je prilis svetla
> (typicky interpunkce "-", ".", "'") se proto vystrci ven ze sazby. Mira
> prstrceni zavisi na svetlosti kresby znaku. Cim svetlejsi, tim vetsi
> relativni prostrceni. Z toho take plyne, ze hodnoty prostrceni jsou
> zavisle na zvolenem rezu pisma (fontu). Vetsinou se pohybuji v rozmezi
> 20 az 50 % sirky znaku (odhaduji tak 10 az 30 % em). Zaveseni by se
> [...]

Davam Vam plne za pravdu. Doslo mi to dnes dopoledne pri nahledovem tisku.
Trklo mi, ze na celou sirku znaku to je "nejake divne" a tak jsem to trosku
srazil a vysledek je dobry. Zatim teda pouzivam ten pdfcsplain ...

Tou vetou jsem ale predevsim myslel, ze na zadni strane TST nebyla pouzita
makra, ktera jsou ukazana v TBN, protoze ta jsou o celou sirku znaku. Proto
take stale tajne doufam, ze se s nami pan Olsak o makra pouzita na zadni
stranu TST podeli :-) (ackoli to neni jeho povinnost, to je jasne). Osobne
si sazim, ze to je asi metodou zasahu do metriky fontu. Me proste nenapada,
jak ten zpropadenej rozdelovnik vystrcit ze sazby, kdyz je k dispozici jen
csplain (nebo ze by to nakonec bylo v tom pdfcsplainu?)

--
Matou\v{s} Jan Fialka aka Nakladatelstv\'{i} Ligatura