Jiny zpusob visiciho rozdelovniku?

Vit Zyka vit.zyka at seznam.cz
Sat Dec 11 16:47:28 CET 2004

Matous Jan Fialka wrote:

> dekuji za podnetny tip, clanek si urcite prectu. Zel na PdfTeX pravdepodobne
> neprejdu, nebot PDF nepouzivam.

Castym omylem (zvlaste konzervativnich uzivatelu) je domnenka, ze pdfTeX
slouzi POUZE ke generovani PDF. Neni to pravda: pri \pdfoutput=0 je (mel
by) byt 100% kompatibilni s TeXem az na to, ze mate k dispozici nekolik
primitivu navic. Mikrotypograficke rozsireni se zavesenou interpunkci k
  nim patri.

Kdo jiz pouziva TeXLive 2004, tak (la)texuje VZDY pdfetexem, at spousti
pdftex, tex, latex, csplain, pdfcsplain, cslatex, ...

> Spis by me zajimalo, proc mi ten znak 156 nejde vystrcit ven. Mozna to mam
> jen blbe napsane. Hexa to je 9c (printf "%x" 156), takze zkousim toto:
>
> \hyphenchar\font=156
> \newdimen\wbla \setbox0=\hbox{\char"9c} \wbla=\wd0
> \def\bla{\char"9c\kern\-wbla \kern\wbla} \catcode`^^9c=13 \let^^9c=\bla
Zde je preklep          ^^
ale vysledek neovlivni. Domnivam se, ze \discretionary{\hyphenchar}{}{},
ktere se automaticky vlozi na misto zlomu, nenastavuje kategorii znaku.
Hyphenchar tedy neni aktivni.

Zde je minimalni ale uplna verze pro testovani. Reseni se zavesenou
interpunkci pomoci pdfTeXu je na konci testu.

------------------------------------
\hsize=7cm

\hyphenchar\font=156
\newdimen\whyph \setbox0=\hbox{\char156} \whyph=\wd0
\def\prothyph{\char156\kern-\whyph \kern\whyph} \catcode`\^^9c=13
\let^^9c=\prothyph

\def\protcomma{,\kern-\whyph \kern\whyph} \catcode`^^2c=13
\let^^2c=\protcomma

% manually
Coming back to the use of typefaces in
electronic publishing: many of the new typog^^9c raphers
receive their knowledge and\dots

% original
Coming back to the use of typefaces in
electronic publishing: many of the new typographers
receive their knowledge and\dots

% protrude pomoci pdfTeXu (vypocet spravne hodnoty zaveseni
% nechavam za domaci ukol: 1000=1em)
\pdfprotrudechars=2
\rpcode\font`\^^9c=300
Coming back to the use of typefaces in
electronic publishing: many of the new typographers
receive their knowledge and\dots

\input zapf

\end