Prolozene pismo

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Apr 22 10:39:06 CEST 2004

On Wed, 21 Apr 2004, Anton Surda wrote:

> Nie to som mal na mysli. Tvrdim, ze dviscr neumiestnuje pismena na miesta,
> ktore mu urcil TeX. Ked si vytvorim novy font csur10.tfm totozny s csr10.tfm
> a csur10.pk totozny a csbx10.pk

Vy jste nevytvoril font, ale pouze metriku k neexistujicimu fontu. TeX
nepozna, ze font neexistuje, protoze cte pouze metriku, o nic jineho se
nezajima. Za predpokladu, ze za znakem nenasleduje kerning ani mezera,
vlozi TeX do DVI prikaz, ktery znamena: "na aktualni pozici sazby vloz
pismeno X z fontu Y a posun aktualni pozici sazby vpravo o sirku pismene".
Dviscr pak presne splni tento prikaz. Sirka pismene je ulozena v *.pk,
takze neni duvod, proc by ovladac mel cist tfm. Jine je to v pripade
virtualnich fontu. Odpovidajici vf i tfm maji stejne metricke informace.
TeX si precte pouze metriku a vklada do DVI prikazy stejneho typu. Ovladac
nenajde font, ale najde vf, kde jsou metricke informace i navod, jak se
virtualni pismeno slozi ze skutecnych objektu. Zde ovladac zjisti, ze
pozadovana sirka je jina nez sirka znaku v pk, proto vlozi odpovidajici
mezeru.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz