nakladani s \fontdimen

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Jun 30 11:36:09 CEST 2003

On Mon, 30 Jun 2003, Roman Sobotka wrote:

> Nasel jsem v archivu konference, ze je treba upravit nektere hodnoty fontu
> pomoci \fontdimen1 - 4. Ja jsem bohuzel jen prilezitostny LaTeXista a cas na
> studium Texbooku se nedostava. Neporadil by nekdo, jak rozumne pouzit tyto
> prikazy v LaTeXovem dokumentu a nejake orientacni hodnoty. Nebo nejlepe,
> nema nekdo ozkousene hodnoty pro Lido.

Nakladani s \fontdimen v LaTeXu neni tak primocare jako v plainu. Prilis
mnoho je pred uzivatelem ukryto. Nejlepsi je, kdyz si najdete prislusny fd
soubor a ulozite ho pod jinym jmenem (jmeno musi zacinat nazvem kodovani a
za nim je jmeno rodiny, pak je pripona .fd). Zmenou jmena jste zmenil
rodinu, takze uvnitr souboru musite nastavit prislusnoe jmeno rodiny jako
druhy parametr v \DeclareFontFamily a vsech \DeclareFontShape. Vsimnete
si, ze oba zminene prikazy maji jako posledni parametr prazdne zavorky.
Tam muzete pripsat nastaveni, ktere se provede po zvedeni fontu, u
\DeclareFontFamily to bude pro celou rodinu, u \DeclareFontShape pro
prislusny "shape". Napisete tam \fontdimen2\font=hodnota apod. Pokud
chcete rychle jednodussi reseni, pak bych asi zapomnel na \fontdimen a
nastavil neco jako \spaceskip=.3em plus .2em minus .05em (viz TBN).
Anglicky text potrebuje jeste \xspaceskip.

> S pozdravem
>
> Roman Sobotka
> Laboratory of Photosyntesis
> Institute of Microbiology